SWP




2018-08-08 IV FESTIWAL OPER BAROKOWYCH DRAMMA PER MUSICA Polska

Od 31 sierpnia do 19 września na terenie Warszawy odbędzie się lV odsłona jedynego w swoim rodzaju Festiwalu Oper Barokowych, którego inicjatorem i głównym organizatorem jest Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica. Wydarzeniem inaugurującym tegoroczny Festiwal będzie uroczysty Koncert Galowy, na który składają się najpiękniejsze arie i duety epoki baroku.


IV FESTIWAL OPER BAROKOWYCH DRAMMA PER MUSICA 31.08 – 19.09 2018 r.


W programie Koncertu inauguracyjnego znajdziemy same perełki, czyli arie znane i lubiane z oper Vivaldiego, Haendla oraz Purcella.

Wybrzmią one w majestatycznej przestrzeni Zamku Królewskiego, zaś za ich wykonanie odpowiadać będą, znani z poprzednich edycji Festiwalu, światowej klasy śpiewacy i instrumentaliści od lat specjalizujący się w stylistyce barokowej.

Przy akompaniamencie Orkiestry Royal Baroque Ensemble występującej dyrekcją klawesynistki Lilianny Stawarz, swoje imponujące umiejętności wokalne zaprezentują: sopranistka Olga Pasiecznik, mezzosopranistka Anna Radziejewska, kontratenor Kacper Szelążek oraz bas Artur Janda.




Szczególnie ważnym i wyjątkowym wydarzeniem tegorocznego Festiwalu będzie premierowa inscenizacja spektaklu operowego Alcina Georga Friedricha Haendla, pochodzącego z 1735 roku. Autorem libretta prawdopodobnie jest Antonio Franzaglia.

Partię tytułowej Alciny zaśpiewa znakomita sopranistka Olga Pasiecznik. W pozostałych rolach będzie można usłyszeć mezzosopranistki: Annę Radziejewską, Joannę Krasuską-Motulewicz oraz Joannę Lalek, jak również sopranistkę Olgę Siemieńczuk. Partię tenorową wykona Karol Kozłowski, basową - Artur Janda.

Artyści zaprezentują swoje umiejętności wokalne i taneczne w reżyserii wybitnego tancerza i choreografa - Jacka Tyskiego. Kierownictwo muzyczne objęła Lilianna Stawarz, pod dyrekcją której, na instrumentach barokowych, zagra Orkiestra Royal Baroque Ensemble. Operę uświetnią innowacyjne i spektakularne efekty multimedialne autorstwa Sylwestra Łuczaka. Kostiumy przygotowuje Marta Fiedler, zaś za oprawę świetlną odpowiadać będzie Krzysztof Wójcik.

Alcina zostanie zaprezentowana jako ostatnie wydarzenie Festiwalu. W wersji scenicznej odbędzie się w nowej, niepowtarzalnej przestrzeni artystycznej, jaką oferuje nam utrzymana w postindustrialnej architektonice Mała Warszawa zlokalizowana na warszawskiej Pradze. Przestrzeń ta zostanie specjalnie zaaranżowana na potrzeby festiwalowe. Opera w wersji koncertowej wybrzmi ostatniego dnia Festiwalu w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.


Podczas Festiwalu będzie można przypomnieć sobie ubiegłoroczną premierę – zachwycającą operę barokową Farnace Antoniego Vivaldiego do libretta Antonia Marii Luccheniego. Inscenizacja ta, w reżyserii Natalii Kozłowskiej i pod kierownictwem muzycznym Lilianny Stawarz, stała się niebywałym sukcesem. Spektakl został niezwykle entuzjastycznie przyjęty przez opinię publiczną oraz krytyków i zyskał międzynarodowe uznanie. Po raz kolejny usłyszymy partie wykonywane przez m.in. Annę Radziejewską, Elżbietę Wróblewską, Urszulę Kryger, a także Kacpra Szelążka, Jana Jakuba Monowida oraz Przemysława Baińskiego. Towarzyszyć im będzie nieodłącznie Orkiestra Royal Baroque Ensemble.

Farnace to jedyna sztuka sceniczna w tegorocznej edycji Festiwalu wystawiana na terenie Muzeum Łazienek Królewskich w Teatrze Królewskim. W wersji koncertowej zostanie zaprezentowana na scenie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.


10 września, w Studiu im. Witolda Lutosławskiego, będzie można usłyszeć Serenatę G.F Haendla Acis, Galatea e Polifemo w wersji koncertowej w wykonaniu Dagmary Barny, Magdaleny Pluty oraz Patryka Rymanowskiego, którym towarzyszyć będzie zespół Gradus ad Parnassum pod dyrekcją Krzysztofa Garstki.

Wśród koncertów kameralnych znajdujących się w ofercie Festiwalu zaprezentowana zostanie barokowa muzyka polska, niemiecka, francuska oraz włoska.


Polonia Open Art Stage

W gościnnych progach Domu Polonii, na nowo otwartej scenie muzycznej Polonia Open Art Stage, odbędą się trzy koncerty kameralne. Podczas recitalu „Muzyka niemieckiego baroku”, w programie którego znajdą się dzieła m.in. G. Ph. Telemanna i J. Matthesona, usłyszymy wielce utalentowanego śpiewaka młodego pokolenia, laureata festiwali oraz uczestnika Akademii Operowej TWON - kontratenora Rafała Tomkiewicza, któremu akompaniować będzie grono znamienitych muzyków-solistów. Francuska twórczość barokowa wypełni koncert „Muzyka dworu Ludwika XlV”, zawierający w swym programie utwory Elisabeth Jacquet de La Guerre w wykonaniu wspaniałych solistów, m. in. sopranistki Iwony Lubowicz oraz wybitnych instrumentalistów. Kolejnym projektem popularyzującym niemiecki barok jest koncert „Piórkiem i smyczkiem”, z utworami G. Ph. Telemanna, uświetniony recytacjami Zbigniewa Zamachowskiego.

Poza Koncertem Galowym na Zamku Królewskim zorganizowane zostanie jeszcze jedno wydarzenie – kameralny recital wybitnego kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego „Muzyka włoskiego baroku”, zawierający w swym programie utwory A. Vivaldiego, N. Fago oraz F. Cavallego. Zaśpiewa On przy akompaniamencie zespołu Gradus ad Parnassum pod dyrekcją Krzysztofa Garstki.

W tym roku również, zgodnie z tradycją Festiwalu, przewidziany został koncert oratoryjny. „Miserere Mei” odbędzie się 1 września w Kościele Franciszkanów na Nowym Mieście. Usłyszeć będzie można wspaniałą Litanię autorstwa G. Gorczyckiego, nazywanego polskim Haendlem, a także słynne Missa Requiem oraz psalmy D. Stachowicza w wykonaniu młodych adeptów sztuki wokalnej: Dagmary Barny (sopran), Magdaleny Pikuły (sopran), Ady Ber-Nowak (alt), Przemysława Baińskiego (tenor), Macieja Falkiewicza (bas), Chóru Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego oraz Orkiestry Royal Baroque Ensemble pod dyrekcj ą Andrzeja Borzyma.


Serdecznie zapraszamy!


PARTNEREM IV FESTIWALU OPER BAROKOWYCH DRAMMA PER MUSICA
JEST STOWARZYSZENIE "WSPÓLNOTA POLSKA"


PROGRAM FESTIWALU / PDF








Projekt finansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2023

Publikacja wyraża jedynie poglądy autora/ów i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów