Światowy festiwal
polonijnych zespołów folklorystycznych


















Rzeszowski Oddział Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” informuje, że w dniach

12-18 lipca 2023 roku w Rzeszowie
odbędzie się
XIX Światowy Festiwal Polonijnych Zespołów Folklorystycznych.


W 2019 roku podsumowaliśmy 50-lecie światowych festiwali polonijnych zespołów folklorystycznych w Rzeszowie, które stały się największą polonijną imprezą, prezentującą aktywność artystyczną Polonii i Polaków poza granicami kraju.

Po czteroletniej przerwie wracamy z ofertą organizacji kolejnego dziewiętnastego już festiwalu. Przypada on jednak, ze względów politycznych i ekonomicznych, na bardzo trudny czas tak dla zespołów jak i organizatorów tej imprezy. Mimo wielu przeszkód chcemy utrzymać jej ciągłość mając świadomość jak ważna jest ona zarówno dla wielu środowisk polonijnych, jak i dla Rzeszowa oraz polskiej publiczności.

Zakładamy organizację festiwalu z mniejszą niż dotąd liczbą zespołów i uczestników. Ostateczna jednak ich liczba i skład zależeć będą od liczby i kolejności nadesłanych zgłoszeń. Zastrzegamy sobie jednak wyłączne prawo kwalifikacji zespołów do udziału w festiwalu.

Zastrzegamy sobie także możliwość zmiany z przyczyn od nas niezależnych – zasad organizacyjnych w trakcie przygotowań i organizacji imprezy.

Zapraszając polonijne zespoły do Rzeszowa, przedstawiamy jego założenia programowo-organizacyjne.

Oczekując na Państwa zgłoszenia, prosimy o terminowe nadsyłanie niezbędnych materiałów.


Mariusz Grudzień
Dyrektor Festiwalu
Wiceprezes Rzeszowskiego Oddziału Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”











O FESTIWALU W 2023 ROKU








Założenia programowo-organizacyjne


1. Organizator

Stowarzyszenie "Wspólnota Polska". Rzeszowski Oddział

2. Współorganizatorzy

Prezydent Miasta Rzeszowa
Marszałek Województwa Podkarpackiego

3. Program

12 lipca (środa)

- Przyjazdy zespołów
- Spotkanie  organizacyjne

13 lipca (czwartek)

- Spotkanie delegacji zespołów i organizatorów z Prezydentem Miasta  Rzeszowa
- Wieczór integracyjny dla członków zespołów  (w tym spotkanie kierowników i choreografów zespołów z Dyrekcją Festiwalu)

14 lipca (piątek)

- Otwarcie Festiwalu

15 – 16 lipca (sobota - niedziela)
DNI POLONIJNE W WOJEWÓDZTWIE PODKARPACKIM 

W tym: -  sobota - Koncerty  festiwalowe w Rzeszowie (estrada w Rynku)
- Koncerty festiwalowe w miastach i gminach  Podkarpacia
-  niedziela      - Msza w intencji Polonii
- Koncerty festiwalowe w Rzeszowie  (estrada w Rynku)
- Koncerty festiwalowe w miastach i gminach Podkarpacia

17 lipca (poniedziałek)

- Spotkanie delegacji zespołów i organizatorów z Marszałkiem Województwa Podkarpackiego
- Koncert galowy (w programie folklor polski oraz innych narodów)

18 lipca (wtorek)

- Zakończenie,  odjazdy zespołów

4. Adres Biura Organizacyjnego Festiwalu

Rzeszowski Oddział Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”
35-064 Rzeszów, Rynek 19
tel. +48 17 862-01-74
tel./fax  +48 17 862-14-51 
/XVIII  ŚFPZF – Biuro Organizacyjne/

www.wspolnota-polska.rzeszow.pl
e-mail:
  wspolnota@wspolnota-polska.rzeszow.pl
  mgrudzien@wspolnota-polska.rzeszow.pl  (dyrektor  festiwalu)
  gwalat@wspolnota-polska.rzeszow.pl  (sprawy  finansowe)
  j.chojecki@zpit.pw.edu.pl  (sprawy artystyczne)

5. Zakwaterowanie i wyżywienie w Rzeszowie:

Domy akademickie uczelni rzeszowskich

6.  Miejsce imprez festiwalowych:

Miasto Rzeszów oraz Województwo Podkarpackie

7. Uczestnicy:

Polonijne zespoły pieśni i tańca, zgodnie z wymogami regulaminu

 8. Kryteria kwalifikacyjne zespołów do uczestnictwa w festiwalu:

  • Minimum 8 par tanecznych na scenie (nie dopuszcza się przebierania dziewcząt za chłopców).
  • Własny akompaniament (preferowane kapele, ewentualnie nagrania playback).
  • Wiek uczestników:  od 17 lat – ukończonych w roku festiwalowym.
  • Przesłanie do  28.02.2023 r. karty zgłoszenia wraz z nagraniem video jednej lub dwóch pozycji z proponowanego programu do Koncertu Galowego; pozycja z folkloru polskiego lub innych narodów. Pozycje na nagraniach na tym etapie mogą być dłuższe niż ustalony limit 5 minut, a także mogą być z próby. Obraz zarejestrowany w nagraniach nie może być starszy niż 3 miesiące. (rozdzielczość nagrań: Full HD). Dopuszcza się przesłanie nagrań drogą elektroniczną np. link do dropbox, google drive, youtube itp.  Zespoły nie spełniające kryteriów oraz zgłoszenia nadesłane po ustalonym terminie nie będą brane pod uwagę.
  • W związku z ograniczoną liczbą miejsc, troską o ostateczny wyraz artystyczny oraz bezpieczeństwo, organizatorzy zastrzegają sobie wyłączne prawo do kwalifikacji zespołów na festiwal na podstawie nadesłanych materiałów, a także własnej wiedzy o zespołach.
  • Zespoły zostaną poinformowane o zakwalifikowaniu do dnia 15.03.2023 r. .
  • Zespoły niezakwalifikowane na festiwal będą mogły przysłać nań swoich przedstawicieli w charakterze obserwatorów na warunkach obowiązujących zespoły.
  • Każdy zespół winien przygotować 30 minutowy program własny, który może być samodzielnie lub z innymi zespołami prezentowany na koncertach festiwalowych. Program dłuższy może być prezentowany na koncertach w terenie.
  • Karta zgłoszenia stanowi integralną część Założeń programowo-organizacyjnych

9. Zakwalifikowane na Festiwal zespoły winny przesłać:

w terminie do 5.maja:

  • historię zespołu oraz  2-3 zdjęcia całego  zespołu (o rozdzielczości min.300 dpi)
    Materiały prosimy nadsyłać drogą elektroniczną.

w terminie do 15 maja:

  • nagrania video z proponowanym, pełnym programem w tym wersje o limicie 5 minut do Koncertu Galowego,
  • nagrania audio, niezbędne do Koncertu Galowego i koncertów festiwalowych oraz grafikę do projekcji w czasie występu zespołu. Materiały te mogą zostać przesłane drogą elektroniczną lub pocztą zapisane na pendrive, DVD czy CD. Minimalna rozdzielczość nagrania; Full HD. Materiały audio i video muszą zawierać opis z dokładnym określeniem usytuowania poszczególnych pozycji repertuaru.
  • materiały graficzne, identyfikujące zespół, potrzebne do projekcji w czasie  koncertów, winne one mieć rozdzielczość co najmniej 1024 x 768 pikseli.

Nienadesłanie w terminie materiałów lub nadesłanie niezmontowanej ścieżki audio, czy złej jakości grafiki wykluczy użycie ich w koncertach.

10. Koszty uczestnictwa w Festiwalu jednej osoby:

Należność za udział Zespołu w Festiwalu należy wpłacić :

1) I rata 1000 PLN (w tym wpisowe 200,-PLN )  płatna  do 20.04 2019r.
2) II rata 900 PLN  płatna do 30.05 czerwca 2019 roku.

Środki te przeznaczone zostaną na organizację Festiwalu: zakwaterowanie, wyżywienie, transport, itp.

Wpłaty należy dokonywać na n/w adres i nr konta :
Rzeszowski Oddział Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”
35-064 Rzeszów, ul. Rynek 19, skr. poczt.699
Konto bankowe:
Alior Bank SA
PL 57 2490 0005 0000 4530 2952 8184 
SWIFT  ALBPPLPW
z dopiskiem: (nazwa zespołu)

11. Organizatorzy zapewniają:

  • zakwaterowanie,
  • całodzienne wyżywienie,
  • podstawową opiekę lekarską,
  • bezpłatny udział we wszystkich imprezach przewidzianych programem Festiwalu,
  • transport w czasie Festiwalu,
  • paliwo do autokarów własnych, którymi przyjeżdżają zespoły do Rzeszowa, od i do granicy polskiej oraz  na trasy wynikające z programu festiwalu,
  • odbiór z lotnisk i dworców, przejść granicznych zespołów, które zgłoszą taką potrzebę.
    Nie przewidujemy odbioru indywidualnych członków zespołów.

12. Ubezpieczenia, przepisy sanitarne

Uczestnicy festiwalu winni posiadać indywidualne ubezpieczenia od kosztów leczenia w Polsce oraz następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW),

W czasie pobytu w Polsce wszyscy uczestnicy zobowiązani będą do przestrzegania  aktualnie obowiązujących przepisów sanitarnych.

13. Opiekunowie zespołów

Zespołom uczestniczącym w Festiwalu na cały okres jego trwania przydzieleni zostaną piloci-opiekunowie.

14. Dodatkowe usługi

W ramach wnoszonych opłat nie przewiduje się zatrudniania dla zespołów choreografów, muzyków oraz opłacania sal na dodatkowe próby.

15. Wypożyczenie strojów

Istnieje możliwość, za dodatkową odpłatnością, wypożyczenia niezbędnych dla zespołów strojów –  po wcześniejszym zgłoszeniu organizatorom. Organizatorzy  nie  zapewniają sprzętu do odtwarzania nagrań w czasie prób własnych zespołów.

16. Ewentualne spotkania konsultacyjne

Organizatorzy mogą przygotować dla zespołów przed festiwalem - po wcześniejszym zgłoszeniu i wniesieniu przez nie pełnej odpłatności - spotkania konsultacyjne (warsztaty). Koszt zależy od ilości dni  i programu.

W czasie festiwalu nie przewiduje się indywidualnych konsultacji programowych, nie wynikających z programu Festiwalu.

17. Założenia programowe

  1. Zespoły uczestniczące w Festiwalu przyjeżdżają z gotowymi do  prezentacji programami i zobowiązane są do wystąpienia:
    - w koncertach festiwalowych - co najmniej 30 minut,
    - w Koncercie Galowym z co najmniej jedną pozycją do 5 minut.
    Decyzja jaką pozycję  zespół będzie mógł wykonać; z folklorem polskim, innych narodów czy obie pozycje, podjęta zostanie przez organizatorów.
    Sugerujemy, by zespoły nie mogące zaprezentować tańców ludowych innych narodów przygotowały pieśni ludowe z kraju zamieszkania.
    Organizatorzy zastrzegają sobie prawo wyboru tych pozycji z pełnego repertuaru jaki zgłosi zespół i mogą to być inne pozycje niż te, które zespół zasugeruje w karcie zgłoszenia.
    W uroczystości otwarcia  festiwalu  jak i koncercie galowym planowana jest specjalna „Prezentacja narodowych”. Jest to wspólne wykonanie opracowanych przez reżysera Koncertu Galowego tych samych choreografii: Poloneza oraz Suity Krakowskiej z projektu „5 z narodowych” Narodowego Centrum Kultury. Każdy zespół który przygotuje  się do Prezentacji wystąpi wspólnie z innymi zespołami w Koncercie Galowym, a jego występ będzie poza limitem czasowym. Wybrane pary z tych zespołów wykonają te choreografie w trakcie uroczystości otwarcia Festiwalu na Rynku. Zasady udziału w prezentacji oraz linki do nagrań określone są poniżej.
    Jeżeli wśród propozycji do koncertów przeglądowych znajdą się ciekawe pozycje muzyczne czy wokalne (solowe lub grupowe), reżyser może poprosić o wykonanie ich także w koncercie galowym poza limitem czasowym.
  2. Przy konstrukcji programu do Koncertu Galowego należy uwzględnić usytuowanie sceny w centrum hali, z widownią dookoła niej.
  3. Każdy zespół niezależnie od własnego akompaniamentu winien dysponować nagraniami ścieżki dźwiękowej programów wybranych do koncertu galowego zgodnie z limitami czasów. Przekroczenie limitów spowoduje mechaniczne skrócenie muzyki.
  4. Zespoły nie mogą wspomagać się tancerzami, wokalistami i  muzykami  z Polski.
  5. W czasie trwania festiwalu zespoły mogą uczestniczyć jedynie w wycieczkach uwzględnionych w programie festiwalu.

18. Osoby towarzyszące, oferta turystyczna

Istnieje możliwość zorganizowania pobytu na Festiwalu dla dodatkowych osób towarzyszących oraz przygotowania oferty turystycznej dla grup zorganizowanych (min.10 osób), na odrębnych, ustalonych z organizatorem, zasadach.

19. Prezentacja Narodowych

  • W skład prezentacji wchodzą choreografie opisane w projekcie „5 z narodowych” Narodowego Centrum Kultury, tańców Poloneza i Suity Krakowskiej;
  • Każdy zespół na zasadzie dobrowolności może przygotować jeden lub dwa tańce z tych choreografii pokazując je wspólnie z innymi zespołami w czasie Koncertu Galowego. Dla  każdego z tych zespołów zostanie wydzielona przestrzeń na scenie i płycie hali do prezentacji danego tańca;
  • Choreografie te zespoły wykonają w kostiumach w jakich będą występowały ze swoim programem w Koncercie Galowym;
  • Z zespołów które przygotują te choreografie zostaną wybrane pary i wspólnie z innymi parami wykonają je w koncercie otwarcia na Rynku.
  • Każdy zespół występujący w Prezentacji Narodowych otrzyma ze strony Narodowego Centrum Kultury prawo do korzystania w przyszłości z choreografii i z profesjonalnego nagrania muzyki w wykonaniu orkiestry oraz pamiątki;
  • Zakłada się że w przypadku jeśli dwa lub więcej zespołów spotka się w przyszłości na   koncertach w swoich krajach, będzie mogło wspólnie wykonać te tańce;
  • Zespoły które przyjmą zaproszenie do udziału w prezentacji narodowych winni w karcie zgłoszenia złożyć deklaracje o udziale. Na podstawie deklaracji zostanie  określone które tańce  z prezentacji narodowych zespół ma przygotować i tą informację otrzyma zespół z potwierdzeniem o zakwalifikowaniu go na Festiwal. Nagrania video wybranych tańców zarejestrowane na próbach należy przesłać do 15 czerwca.

- Linki do nagrań video choreografii Poloneza i Suity Krakowskiej

https://www.youtube.com/playlist?list=PLKjKY86ZnTInETnHdbAP1cqVjdCCNLJ_A

dodatkowo pod linkiem

https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/5-z-narodowych/materialy-edukacyjne/krakowiak

w zakładkach Materiały audio, Materiały video, Materiały merytoryczne są zawarte pliki audio, video i instruktaż z opisem kroków figur i komponentów  wchodzących w skład suity krakowskie.

DO POBRANIA


XIX Światowy Festiwal Polonijnych Zespołów Folklorystycznych Rzeszów 2023
KARTA ZGŁOSZENIA











KILKA SŁÓW O FESTIWALU








Światowy Festiwal Polonijnych Zespołów Folklorystycznych w Rzeszowie

Światowy Festiwal Polonijnych Zespołów Folklorystycznych w Rzeszowie to największa impreza polonijna organizowana od 1969r.

ŚFPZF odbywa się w Rzeszowie od 1969 roku, zazwyczaj co trzy lata, w pierwszym wakacyjnym miesiącu. Jest jedną z największych tego typu imprez na świecie i wyróżniającą się wśród innych zarówno liczbą uczestników, jak i przede wszystkim formułą artystyczną, która umożliwia wszystkim zespołom wspólne, podczas jednego koncertu, zaprezentowanie się publiczności. Wspólny występ pozwala też zintegrować się uczestnikom i poznać wzajemnie, a także poznawać kulturę kraju przodków.

Szczęśliwy przypadek

O jego zorganizowaniu zdecydował przypadek, do którego nawiązuje jedna z pieśni śpiewanych w czasie imprezy przez uczestników festiwalu „Trochę z przypadku”. Pomysł przedsięwzięcia związany jest z pobytem w Rzeszowie zespołu „Krakus” z Genk w Belgii, który przyjechał na zaproszenie zespołu folklorystycznego „Bandoska” z Wojewódzkiego Domu Kultury w Rzeszowie. Wtedy to zrodził się pomysł realizacji cyklicznych spotkań polonijnych zespołów folklorystycznych i zaproszenia do udziału w nim większej liczby Polonusów.



W pierwszym festiwalu, który odbył się dwa lata później, uczestniczyło 12 zespołów z Europy i jeden z USA. Pozwoliło to nazwać imprezę światową. Jej głównymi inicjatorami byli: rzeszowski dziennikarz Lubomir Radłowski, ówczesny dyrektor Wojewódzkiego Domu Kultury Czesław Świątoniowski oraz rzeszowski choreograf i animator kultury Roman Broż. Trwał aż trzy tygodnie a koncerty odbywały się między innymi na scenie teatru im. Wandy Siemaszkowej. O festiwalu dużo pisała ówczesna prasa. Do dziś zachowały się artykuły, w których podkreślano znaczenie takiego związku Polonii z macierzą i fotograficzna dokumentacja kolejnych prób i koncertów.

Festiwal zyskał aprobatę szczególnie starszego pokolenia emigrantów, według których impreza stała się elementem motywującym młodzież polonijną do przejmowania narodowych i ludowych tradycji. Prezentowanie na obczyźnie polskiego folkloru pozwalało również przełamywać bariery związane z nieznajomością języka. Mieszkańcom krajów osiedlenia spodobał się polski folklor, bogate i ciekawe zwyczaje, żywiołowa muzyka i tańce, bogate stroje.

Następne festiwale nabierały rozmachu, a ich rozwojowi sprzyjał brak konkurencyjnych imprez polonijnych, które umożliwiałyby zaprezentowanie własnych sukcesów i porównanie umiejętności. W drugim spotkaniu Polonii z zagranicy uczestniczyło już dziesięć zespołów więcej, a w następnym liczba wzrosła do 27 grup. W ciągu kolejnych lat liczba uczestników ciągle rosła, i na VII festiwalu osiągnęła szczyt - do Rzeszowa przyjechało 46 grup, wszystkie jednak z zachodniej Europy i zza oceanu.

Przełomowym stał się VIII festiwal w 1989 roku. Na 20-lecie imprezy po raz pierwszy przyjechali Polonusi z terenów b. ZSRR - z Litwy. W następnym festiwalu Polonię zza wschodniej granicy reprezentowało już sześć grup - z Białorusi, Kazachstanu, Litwy, Rosji i Ukrainy.



Festiwal inspiruje

Impreza stała się też dla zespołów polonijnych inspiracją do podejmowania innych, wspólnych działań, m.in. łączenia się w stowarzyszenia, jak np. powołane w trakcie rzeszowskich festiwali: Światowa Rada Polonijnych Zespołów Folklorystycznych i Stowarzyszenie Polskich Tańców Ludowych w Ameryce Północnej – zrzeszające po kilkadziesiąt zespołów. Podobną inspirację miały też festiwale zespołów polonijnych w Anglii, Brazylii, Francji, Kanadzie, na Litwie, w Rosji, Szwecji, na Ukrainie, w Wielkiej Brytanii i USA.

Festiwale spełniają również funkcję edukacyjną, wynikającą z zapotrzebowania zespołów, które - przy okazji pobytu na tej imprezie – otrzymywały pomoc metodyczną zawodowych choreografów i muzyków oraz porady etnografów dotyczące kostiumów, repertuaru. W związku z tym narodziły się różnego rodzaju szkolenia polonijnych animatorów kultury, takie jak kursy i warsztaty, i coroczne szkolenia. Olbrzymie zainteresowanie uczestnictwem w imprezie sprawiło, że w 1992 r. wyłączono z niej dzieci, dla których od tamtego czasu, organizowany jest odrębny festiwal w Iwoniczu-Zdroju.







ORGANIZACJA FESTIWALU













ORGANIZATOR

Rzeszowski Oddział Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”





PATRONAT MEDIALNY
POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA