20 zespołów z Ukrainy, Mołdawii, Brazylii, Litwy, Kanady, Australii, USA, Czech, Litwy i Niemiec powoli przybywa do Rzeszowa. Z tej okazji Stowarzyszenie Przyjaciół i Wychowanków Studenckiego Zespołu Pieśni i Tańca "Połoniny" Politechniki Rzeszowskiej przygotowało powitalny koncert. Polonusi przyznają, że atmosfera podczas festiwalu jest niepowtarzalna, czuja się tu jak w domu, a samo wydarzenie jest potrzebne dla podtrzymywania polskiej kultury poza granicami Polski. Oficjalnie festiwal rozpocznie się w piątkowe popołudnie korowodem zespołów ulicami miasta. Przez kilka kolejnych dni poszczególne zespoły będą na zmianę występować w Rzeszowie i innych miejscowościach regionu. Nowością będzie m.in. połączenie Koncertu Galowego, głównego, zamykającego festiwal, z koncertem „Folklor narodów świata”..
Zdjęcia: © Agata Pawłowska Polonijna Agencja Informacyjna
Kierownik Zespołu i Choreograf - Melissa Lejman
Początki Zespołu Pieśni i Tańca KUKUŁECZKA sięgają lat 80. XX wieku. Jest on jedynym polskim zespołem ludowym w całej Australii Zachodniej, obejmującej prawie jedną trzecią powierzchni kontynentu australijskiego.
Zespół składa się z sześciu grup tancerzy, liczących razem około 100 osób w wieku od 3 do ponad 70 lat. W ostatnich latach powstała również kapela, chór oraz grupa wokalna „Folk Yeah'. Wśród tancerzy KUKUŁECZKI są zarówno Polacy i osoby z polskim pochodzeniem, jak też Australijczycy zainteresowani polską kulturą. W 1994 roku KUKUŁECZKA przemierzyła kontynent australijski, jadąc aż do Adelajdy, aby wziąć udział w festiwalu kultury i sztuki „PolArt;, jednym z największych na świecie festiwali polonijnych. Od tego czasu zespół regularnie uczestniczy w każdej edycji festiwalu, odbywającego się co trzy lata w największych miastach Australii. W 2012 roku KUKUŁECZKA po raz pierwszy była gospodarzem festiwalu „PolArt” w Perth, który zgromadził ponad 500 uczestników z Australii i Nowej Zelandii.
Ciesząca się dużą popularnością grupa regularnie zapraszana jest do uświetniania wielu wydarzeń, takich jak: Dzień Uchodźców, Harmony Day, Fairbridge Festival oraz Northam Festiwal i współpracuje z zespołami etnicznymi innych narodowości (Ukraina, Węgry).
Zespół koncertował też na wielokulturowych festiwalach międzynarodowych w Malezji i na Tajwanie, a w 2017 roku pierwszy raz uczestniczył w festiwalu w Rzeszowie, tym samym debiutując w Polsce i w Europie.
W 2021 roku Zespół hucznie świętował swoje 30-lecie, między innymi poprzez uroczysty bal w polskim klubie oraz koncert galowy, prezentujący szeroką gamę artystycznego dorobku — tańce, śpiewy i przyśpiewki z wielu różnych regionów Polski,
Motto zespołu brzmi: „Z życiem, z głosem, z sercem — KUKUŁECZKA!".
Kierownik Zespołu i Choreograf - Dea Krystyna Szewczak
Polski Zespół Folklorystyczny JUNAK Sociedade Uniao Juventus — organizacji społeczno-kulturalnej młodzieży polskiej w Brazylii z siedzibą w Kurytybie — istnieje od 63 lat i jest jednym z najważniejszych zespołów folklorystycznych w Paranie, gdzie żyje największa kolonia potomków Polaków w Brazylii, licząca 1,2 miliona osób, z czego 300 tysięcy w samej Kurytybie.
Członkowie Zespołu to wolontariusze, którzy poświęcają swój wolny czas na podtrzymywanie polskiej kultury i tradycji w Brazylii, przybliżając miejscowej ludności polski folklor poprzez prezentację barwnych strojów, żywiołowej muzyki i tańców. Są podzieleni na cztery grupy wiekowe: dzieci, młodzież, dorośli i mistrzowie. Z tej ostatniej grupy, złożonej z najbardziej doświadczonych tancerzy, wywodzi się skład członków biorących udział w tegorocznym Festiwalu w Rzeszowie. W swoim repertuarze Zespół posiada układy polskich tańców narodowych, takich jak polonez, mazur, oberek, a także tańce z różnych regionów kraju (m.in. lubelskie, krakowskie).
JUNAK już po raz piąty bierze udział w rzeszowskim Światowym Festiwalu Polonijnych Zespołów Folklorystycznych, będąc w tym roku jedynym reprezentantem swego kraju i Ameryki Łacińskiej. Na festiwalu tym grupa po raz pierwszy zaprezentuje polskiej publiczności folklor stanu Parana z choreografią fandango z wybrzeża.
Kierownik Zespołu i Choreograf - Roman Kulhanek
Reprezentacyjny Zespół Pieśni i Tańca OLZA działa przy Kole Polskiego Związku Kulturalno-Oświatowego Czeski Cieszyn-Olza w Republice Cze skiej. Jego historia sięga roku 1953, a swą nazwę przyjął od rzeki granicz nej Olzy. Pierwszą kierowniczką artystyczną była Janina Marcinkowa.
Że względu na miejsce swojej działalności OLZA prezentuje oprócz folkloru rodzimego również folklor czeski i słowacki. W ciągu swej wieloletniej działalności Zespół miał w repertuarze również tańce salonowe, a do dziś corocznie przygotowywane są też różne tańce towarzyskie, prezentowane na licznych balach. Aktualnie w repertuarze zespołu OLZA są tańce cieszyńskie, polskie tańce narodowe i regionalne, tańce czeskie i morawskie oraz słowackie.
Członkowie Zespołu wywodzą się najczęściej spośród uczniów czeskocieszyńskiego gimnazjum lub innych szkół średnich oraz okolicznych szkół podstawowych. Obecnie w OLZIE tańczy 30 osób w wieku około 20 lat. OLZA jest zespołem znanym nie tylko publiczności zaolziańskiej. W czasie swojej działalności OLZA zaliczyła setki występów w kraju i za granicą. Bardzo atrakcyjne dla wszystkich tancerzy były wyjazdy zagraniczne, na przykład do Francji, Belgii, Wielkiej Brytanii, USA, Litwy, Białorusi, Egiptu, Bułgarii, Portugalii, Turcji i Macedonii. Oprócz tego zespół wielokrotnie odwiedzał Polskę, Słowację, Austrię i Niemcy oraz gościł w licznych miastach w Republice Czeskiej.
Tysiące godzin bezinteresownego wysiłku przyniosły Zespołowi wiele sukcesów, nagród i wyróżnień, w tym najważniejszych polskich odznaczeń w dziedzinie kultury.
Kierownik Artystyczny - Barbara Mraćna
Kierownik Muzyczny - Richard Mraćna
Zespół Pieśni i Tańca SUSZANIE jest reprezentacyjnym zespołem gminy Sucha Górna i działa w ramach miejscowego Koła Polskiego Związku Kulturalno-Oświatowego w Republice Czeskiej. Został założony w roku 1953 i jest najstarszym PZKO-wskim, nieprzerwanie pracującym zespołem tanecznym na terenie Zaolzia. W 2023 roku SUSZANIE obchodzić będą swoje 70-lecie.
Zespół liczy obecnie pięćdziesięcioro członków. Posiada też własną kapelę ludową. Repertuar SUSZAN jest bardzo urozmaicony. Obejmuje on tańce oraz pieśni regionu zamieszkania czyli Śląska Cieszyńskiego — ze środkowej jego części, z okolic Cieszyna i z zachodniej części z rejonu Orłowej, Karwiny i Bogumina. W repertuarze Suszanie mają również polskie tańce narodowe i regionalne, tańce słowackie i czeskie oraz programy rozrywkowe, na które składają się tańce towarzyskie, obrazki sceniczne, itp., wykorzystywane szczególnie w sezonie karnawałowym. SUSZANIE uczestniczą w Światowym Festiwalu Polonijnych Zespołów Folklorystycznych w Rzeszowie jubileuszowo, bo po raz dziesiąty.
Zespół reprezentuje region również w Republice Czeskiej na prestiżowych międzynarodowych festiwalach, jest też zapraszany, jako reprezentant polskiej mniejszości narodowej, na bardzo popularne festiwale mniejszości narodowościowych. Wyjeżdża za granicę, uczestnicząc w festiwalach folklorystycznych na terenie kontynentu europejskiego.
Kierownik i Choreograf Zespołu — Joanna Śmolinski
Powstały w 1999 roku w Edmonton w prowincji Alberta Zespół Polskiego Tańca Folklorystycznego ŁOWICZ za cel przyjął sobie umożliwienie polonijnej młodzieży i dorosłym zachowanie polskiego dziedzictwa i więzi kulturowych. Tancerze wywodzą się przede wszystkim z Polski i poprzez taniec, muzykę i śpiew kontynuują naukę i wzmacnianie swoich polskich korzeni, żyjąc w wielokulturowym społeczeństwie Kanady.
Misją Zespołu Polskiego Tańca Folklorystycznego ŁOWICZ jest propagowanie polskich zwyczajów poprzez taniec i muzykę ludową oraz pielęgnowanie dumy z polskiego dziedzictwa.
Występując i angażując się lokalnie i za granicą w różne społeczne działania, grupa kontynuuje dzielenie się tradycyjnymi polskimi tańcami, muzyką i śpiewem z tymi, którzy wyemigrowali wiele lat temu i z tymi, którzy po prostu cieszą się pięknem polskiego folkloru.
ŁOWICZ występował na najważniejszych międzynarodowych festiwalach w Rzeszowie w Polsce oraz Chicago i Syracuse w USA, a także wielokrotnie lokalnie na różnych imprezach, w szpitalach, domach seniora, na uroczystościach kościelnych oraz ślubach i rocznicach.
W 2024 roku Zespół Polskiego Tańca Folklorystycznego ŁOWICZ będzie obchodził swoje 25-lecie, do którego już zaczął przygotowania ina które zaprasza wszystkich przyjaciół.
Kierownik Zespołu - Anna Dobrzelecka
Choreograf - Jesse Wilms
Zespół Pieśni i Tańca POLANIE powstał w Calgary w Kanadzie w 1977 roku z inicjatywy Krystyny Cichowicz (siostry Alojzy). Celem Zespołu było i jest pokazanie bogactwa polskiego folkloru w stylizowanej adaptacji artystycznej. Od samego początku Zespół wypracował unikalny styl, który stał się rozpoznawalny zarówno w Kanadzie, jak i na świecie.
Wysoki poziom artystyczny Zespołu jest doceniany przez szeroką publiczność oraz organizatorów prestiżowych wydarzeń. Wyrazem tego było zaproszenie go do udziału w ceremonii otwarcia Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Calgary w 1988 roku. Był to wyraz uznania dla roli Zespotu jako ambasadora Polski, reprezentującego Kanadyjczyków polskiego pochodzenia. Podczas koncertów w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych oraz w Europie POLANIE podkreślają swoje polskie korzenie oraz przynależność do wielokulturowego społeczeństwa kanadyjskiego.
W ubiegłym roku POLANIE obchodzili jubileusz 45-lecia istnienia Zespołu, celebrując pasję do tańca i polskie dziedzictwo podczas uroczystej gali.
Udział w Światowym Festiwalu Polonijnych Zespołów Folklorystycznych w Rzeszowie jest długoletnią tradycją Zespołu, którą z dumą kultywują.
Kierownik Zespołu i Choreograf - Jacek Niemirski
Kierownik Muzyczny - Małgorzata Niemirska
Zespół Pieśni i Tańca POLONEZ powstał w 1989 roku przy Polskim Towarzystwie„Zgoda” z inicjatywy i według wizji Stefana i Lucyny Ozdoba oraz choreografów Jacka i Małgorzaty Niemirskich. Na początku była to niewielka, zafascynowana folklorem grupa składająca się głównie ze starszych osób, do których następnie dołączyli ich synowie i córki. POLONEZ to bowiem od początku nie tylko zespół taneczny, ale wielka rodzina. Niedługo po pierwszym występie do zespołu dołączyły kolejne polskie rodziny, angażując się w promowanie i utrzymywanie naszej polskiej kultury i dziedzictwa poprzez tradycyjne tańce ludowe. W ciągu 34 lat POLONEZ stał się integralną częścią artystycznej tkanki Vancouver i ambasadorem kultury polskiej. Był częstym gościem na różnego rodzaju imprezach i wydarzeniach wielokulturowych w Vancouver, regionie i za granicą.
POLONEZ liczy prawie 100 aktywnych członków i z każdym rokiem liczba ta rośnie. Polski taniec ludowy jest bowiem nie tylko ciekawym i dynamicznym hobby, ale także wzbogaca życie tancerzy, ich rodzin i licznej publiczności, Od października 2005 roku POLONEZ stał się niezależną organizacją non-profit. Jego sukces był możliwy dzięki silnemu poparciu całej tutejszej Polonii.
Zespół sześciokrotnie uczestniczył w Światowym Festiwalu Polonijnych Zespołów Folklorystycznych w Rzeszowie. Było to zawsze niesamowite przeżycie dla tancerzy, ich rodziców i rodzeństwa. Te wyjazdy do Polski otworzyły oczy młodzieży POLONEZA, zwłaszcza urodzonej tu, w Vancouver. Zrozumieli bowiem w pełni, dlaczego tak ważne jest zachowanie polskiej kultury, zachowanie Polski w ich sercach.
Kierownik Artystyczny - Wioleta Cereszka
Kapelmistrz - Krzysztof Stankiewicz
Choreografowie - Irena Brazis i Mirosław Wojciulewicz
Zespół Pieśni i Tańca Ludowego RUDOMIANKA to wizytówka całej Wileńszczyzny. Zespół został założony w 1989 roku i działa przy Wielofunkcyjnym Ośrodku Kultury w Rudominie. Słynie ze swojej wieloletniej historii i tradycji, które są przekazywane jego członkom z pokolenia na pokolenie. Dzisiaj RUDOMIANKA liczy ponad 160 członków. Jest to zespół amatorski i wielopokoleniowy. Jego członkowie to dzieci, rodzice i ich dziadkowie. W skład Zespołu wchodzi chór, 2 kapele — młodzieżowa i dorosła oraz 5 grup tanecznych: najmłodsza, dzieci, nastolatków, młodzieżowa i dorosła.
Zespół ma niezwykle bogaty dorobek artystyczny. Zalążek repertuaru stanowią piosenki zbierane po domach, śpiewane przez dziadków i rodziców. Z biegiem lat repertuar Zespołu znacznie się wzbogacił i wykonuje on obecnie pieśni i tańce litewskie, polskie, a także innych narodów.
RUDOMIANKA ma za sobą już ponad 1000 koncertów na Litwie i za granicą, m.in. w: Polsce, Niemczech, Bułgarii, Hiszpanii, Macedonii. Stale uczestniczy w koncertach, festiwalach oraz świętach kalendarzowych na Litwie, dbając o tradycję i krzewiąc polską kulturę.
Kierownik Zespołu - Lubow Bargan
Choreograf - Elena Deczewa
Kierownik Muzyczny - Sergiej Topał
Zespół Tańca Polskiego POLACY BUDŻAKA powstał w kwietniu 2005 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Polaków Gagauzji i od 2006 roku działa przy Komrackim Rejonowym Domu Kultury. W repertuarze Zespołu są przede wszystkim tańce polskie, ale również gagauskie, mołdawskie i tańce nowoczesne. Główny skład Zespołu, liczący 35 osób, to młodzież w wieku od 15 do 25 lat. Oprócz starszej grupy istnieje także młodsza, licząca 60 osób i skupiająca dzieci w wieku od 6 do 13 lat. W skład zespołu wchodzą dzieci nie tylko pochodzenia polskiego, ale również innych narodowości.
Zespół jest laureatem wielu festiwali folklorystycznych, odbywających się nie tylko w Mołdawii, ale też Bułgarii, Polsce, Rumunii i Ukrainie. Jest też posiadaczem „Złotej Beczki” — nagrody, jaką otrzymuje najlepsza grupa tańca polskiego w Mołdawii. Przyznawana jest ona poprzez głosowanie przeprowadzane wśród członków polskich stowarzyszeń w Mołdawii.
Zdobyte w Zespole doświadczenie i umiejętności dają później młodzieży możliwość i szansę wykorzystania ich w profesjonalnych zespołach tanecznych gagauskich, tureckich czy francuskich
Zespół POLACY BUDŻAKA od 2011 roku brał dotąd udział w czterech światowych festiwalach polonijnych w Rzeszowie. W tym roku gościmy go po raz piąty.
Kierownik Zespołu - Aldona Glowacka-Silberner
Choreograf - Charlotte Glowacka
Polonijny Zespół Folklorystyczny POLONIA pochodzi z miasta leżącego w samym sercu Dolnej Saksonii w północnej części Niemiec. Powstał w 1987 roku między innymi zinicjatywy Aldony Głowackiej-Silberner, od 35 lat kształtującej tę grupę artystyczną. Zespół pracuje przy Polskiej Misji Katolickiej w Hanowerze i na swoim koncie ma ponad 550 koncertów iróżnych prezentacji na terenie Niemiec i za granicą.
POLONIA ma w swoim repertuarze tańce narodowe, takie jak: oberek, polonez, mazur, kujawiak i krakowiak oraz tańce z rejonu Łowicza, Lublina, Podhala, Krakowa i Przeworska.
Przy ich opracowywaniu od lat współpracuje z najwybitniejszymi, znanymi polskimi choreografami. W czasie cotygodniowych spotkań tak polonijni, jak i niemieccy tancerze uczą się w zespole najpiękniejszej mowy na świecie, jaką jest taniec. Dodatkowo odkrywają różne, dotąd nieznane im jeszcze regiony Polski. Dla twórczyni zespołu szczególnie ważna jest autentyczność tańców, kostiumów i śpiewu.
Zespół poza udziałem w festiwalach w Niemczech i za granicą występuje również na wykwintnych balach, akademiach narodowościowych oraz świętach rodzinnych. Organizuje też dla swoich tancerzy bezpłatne warsztaty taneczne. W zespole POLONIA wiek, narodowość i doświadczenie nie grają roli, każdy może tańczyć.
W swoim statucie POLONIA, obok pielęgnowania polskiego dziedzictwa kulturowego, za równie ważny cel przyjął pojednanie narodów Polski i Niemiec.
Kierownik Zespołu i Choreograf - Lesia Jermak
W nurcie odrodzenia polskiego folkloru w Kijowie, w celu ożywienia kontaktów między młodzieżą polskiego pochodzenia zamieszkującą Ukrainę, w listopadzie 2000 roku w Kijowie z inicjatywy Lesi Jermak powstał zespół Pieśni i Tańca POLANIE ZNAD DNIEPRU, który urósł do rangi zespołu reprezentacyjnego Związku Polaków Ukrainy. Głównym jego celem jest ożywienie kontaktów między młodzieżą polsk.2go pochodzenia, promocja kultury i nawiązanie kontaktów z zespołan i folklorystycznymi z całego świata.
Aktualnie Zespół składa się z czterech grup wiekowych. Dzieci i młodzież poznają pieśni i tańce, tradycje ludowe, obrzędy, a także mają możliwość uczyć się języka polskiego. Dla członków Zespołu, a także innych osób, zainteresowanych polską kulturą, prowadzona jest działalność edukacyjna w formie warsztatów, szkoleń, konferencji.
Pokaźny repertuar, który w ciągu lat działalności artystycznej Zespołowi udało się wypracować, to przede wszystkim polskie narodowe i regionalne tańce z przyśpiewkami. Od lat Zespół współpracuje w tym zakresie z polskimi organizacjami z Ukrainy, wspólnie z nimi realizując różnorodne projekty artystyczno-rozrywkowe. Przez swoją działalność promuje i popularyzuje dobry wizerunek Polski i Polaków Ukrainy. Za swą działalność zdobył liczne dyplomy, podziękowania i nagrody rangi państwowej, jest też laureatem wielu ogólnoukraińskich festiwali. Za aktywną postawę obywatelską na rzecz promocji polskiej kultury Zespół Pieśni i Tańca POLANIE ZNAD DNIEPRU w 2018 roku został odznaczony Honorową Odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej".
Kierownik Zespołu i choreograf - Halina Misterka
Kierownik Muzyczny - Marta Dudek
Kierownik Administracyjny - Maria Grzebień
Zespół Pieśni i Tańca LAJKONIK powstał w 1991 roku przy Polskiej Misji Duszpasterskiej im. Św. Trójcy w Chicago w celu krzewienia polskiej kultury i tradycji na terenie Stanów Zjednoczonych. Obecnym dyrektorem Zespołu jest ks. Andrzej Totzke. LAJKONIK jest członkiem Związku Narodowego Polskiego oraz Polskiego Związku Tańca Ludowego w Ameryce.
Założycielami oraz pierwszymi choreografami, którzy po raz pierwszy przywieźli młodzież na festiwal do Rzeszowa w 1996 roku, byli Państwo Ewa i Marek Kuś.
W pierwszym roku działalności LAJKONIK liczył 12 tancerzy. W ciągu lat liczba ta wzrosła dziesięciokrotnie. Obecnie w zespole tańczy około 100 tancerzy, a zajęcia prowadzone są w pięciu grupach wiekowych.
Kierownictwo Zespołu dba o pogłębianie wiedzy i umiejętności tancerzy, organizując dla nich warsztaty taneczne, prowadzone przez choreografów z Polski. Programem Zespołu objęte są intensywne zajęcia śpiewu. Na stałe wpisane jest w kalendarz imprez w Chicago kolędowanie LAJKONIKA. Na warsztatach artystycznych robienia stroików świątecznych, wyplatania palm wielkanocnych itp. młodzież pogłębia wiedzę o zwyczajach i obrzędach oraz tradycji polskiej.
Zespół przygotowuje też liczne widowiska tematyczne, prezentowane na koncertach oraz festiwalach na terenie Stanów Zjednoczonych i Kanady. Koncertował też we Włoszech, Chorwacji i Grecji. Dwukrotnie, na zaproszenie Paderewski Symphony Orchestra, wystąpił w premierze opery „Straszny dwór”.
Zespół dziewiąty już raz uczestniczy w rzeszowskim festiwalu, a jego grupy dziecięce kilkakrotnie brały też udział w Dziecięcym Festiwalu Polonijnych Zespołów Folklorystycznych w lwoniczu-Zdroju. Najbardziej zauroczeni polskim folklorem tancerze Zespołu kształcą się na Polonijnym Studium Choreograficznym w Rzeszowie.
Dyrektor - Anna Krysiński,
Dyrektor Artystyczny - Jaclyn Krysiński,
Dyrektor Muzyczny - Mieczysław Dziś
Choreografia/lnstruktorzy - Jaclyn Krysiński, Nicole Romek, Nina Romek
Zespół Pieśni i Tańca POLONIA powstał w Chicago w 1986 ro u pod patronatem Zjednoczenia Polskiego Rzymsko-Katolickiego z inicjatywy choreografa i pedagoga, nieżyjącej już Cecylii Rożnowskiej — założycielki i wieloletniej dyrektorki artystycznej Zespołu Pieśni i Tańca „Warmia w Olsztynie. Swoją miłością do polskich tradycji, tańca i muzyki zainspirowała polonijną młodzież, by poprzez taniec i śpiew promować polskość w Ameryce i na świecie. Jej śladami podążyła wnuczka, Jaclyn Krysinski — choreografka, która odziedziczyła po babci marzenia artystyczne pasję i miłość do Polski, polskiej kultury i sztuki. Pod przewodnictwem założycielki oraz jej córki — dyrektor Anny Krysiński POLONIA została jednym z czołowych zespołów artystycznych w Ameryce odwołujących się do polskiej muzyki i tańca ludowego.
Zespół integruje dzieci i młodzież w wielu grupach wiekowych. Dyrektorem muzycznym POLONII od 1988 roku jest multiinstrumentalista Mieczysław Dziś, który akompaniuje, komponuje i aranżuje repertuar prowadzi zajęcia śpiewu, rozwija w młodzieży zainteresowanie piękna i bogatą muzyką polską.
Od 35 lat POLONIA promuje piękno polskiego folkloru i słowiański temperament, przemierzając najdalsze zakątki świata, koncertując w USA oraz 23 krajach na wszystkich kontynentach. Za zasługi i wybitne osiągnięcia w krzewieniu polskiej kultury ludowej Zespół odznaczony został Złotym Medalem „Wspólnoty Polskiej” oraz Nagrodą im. Oskara Kolberga. Przez lata Zespół POLONIA prowadzony był przez wielu znakomitych choreografów oraz instruktorów, takich jak: Krystyna Bory” Ola Turos, Barbara Kulesza, Ewa Bielecka i Iwona Puc, a teraz do jego sukcesów przyczyniają się Jaclyn Krysiński, Nicole Romek, Nina Rome i Andrzej Kraśnicki. Dzięki ich talentom Zespół stał się perłą na rynku polonijnym w Chicago.
Kierownictwo Zespołu - Micheline i Ryszard Jamińscy,
Kierownik Artystyczny,
Choreograf i Kierownik Muzyczny — Ryszard Jamiński
Zespół Polskich Tańców Ludowych WESOŁY ŁUD powstał w 1977 roku, pod patronatem Zjednoczenia Polskiego Rzymsko-Katolickiego w Ameryce, które jest najstarszą organizacją polonijną w USA, obchodzącą w tym roku swoją 150. rocznicę istnienia.
Od początku celem działalności Zespołu było I nadal jest rozpowszechnianie polskiego folkloru, tańca i śpiewu, doskonalenie umiejętności artystycznych i językowych oraz zachęcanie młodzieży amerykańskiej polskiego pochodzenia do spędzania pożytecznych i przyjemnych chwil. W okresie 46-letniej działalności WESOŁY LUD zrealizował wiele koncertów, imprez i innych przedsięwzięć, które mobilizowały coraz więcej młodych ludzi do odwiedzania i poznawania Polski oraz popularyzowania jej dziedzictwa kulturowego.
W repertuarze Zespołu znajdują się regionalne suity taneczne i wokalne z takich regionów jak: Górny Śląsk, Żywiec, Kraków Wschodni, Łowicz, Lublin, Lubuskie, Opoczno, Orawa, Podhale, Podlasie, Rzeszów, Sącz, Spisz, Stara Warszawa, Warmia, Wielkopolska, a także polskie tańce narodowe: polonez, mazur, oberek, kujawiak i krakowiak. Na życzenie Zespół prezentuje również tradycje świętojanek z Łowicza, dożynek i andrzejek.
WESOŁY LUD już po raz 13 uczestniczy w rzeszowskim festiwalu i należy do jego największych ambasadorów. Często koncertuje w wielu miastach USA, a także poza granicami. Bywał już w wielu innych krajach, m.in. w: Chinach, Czechach, Litwie, Kanadzie, Ukrainie i na Węgrzech,.
Za swą działalność Zespół wyróżniono medalami Stowarzyszenia „Wspólnota Polska a jego kierownicy honorowani byli polskimi odznaczeniami państwowymi — srebrnymi medalami zasługi.
Kierownik Zespołu - Magdalena Solarz
Kierownik Muzyczny - Jarek Sokołowski
Choreograf - Kinga Wojdyła
Teatr Pieśni i Tańca WICI powstał w 1972 roku, a w 1983 stał się reprezentacyjnym zespołem Związku Narodowego Polskiego — największej bratniej organizacji polonijnej. Po latach ponad 4000 młodych tancerz może z dumą powiedzieć, że byli częścią „Wiciowej rodziny”. Dziś członkowie Zespołu tworzą kilka tanecznych grup wiekowych oraz kapelę. Nad ich sprawną działalnością oraz poziomem czuwają liczni nauczyciele profesjonalni choreografowie i akompaniatorzy.
WICI często występują przed publicznością w USA zarówno polonijną, jak i amerykańską, w Kanadzie oraz na scenach europejskich — między innymi w Rzeszowie. Zespół daje ponad 40 występów w ciągu roku. Szczyci się też współpracą z profesjonalnymi instytucjami artystycznymi — baletowymi i operowymi. Brał udział w takich produkcjach jak: „Dziadek do Orzechów” „Jezioro łabędzie”, „Śpiąca Królewna” i „Coppelia”. WICI występowały też w „Strasznym dworze, „Halce” i „Baronie cygańskim” wystawionymi przez Międzynarodowy Teatr Muzyczny im. Chopina we współpracy z Operą Narodową z Łodzi.
Przez ostatnie 10 lat Zespół pracował również z Polsko-Amerykańską Orkiestrą Symfoniczną im. Paderewskiego. Efektem tej współpracy był udział w wielu operach, operetkach i koncertach. WICI zatańczyły też w spektakularnym przedsięwzięciu, jakim było wystawienie opery narodowej „Straszny dwór” we współpracy z artystami Teatru Wielkiego w Warszawie. Były również częścią wystawianego w Chicago przedstawienia teatralnego „Betlejem polskie, cieszącego się niespotykanym powodzeniem. Jak przystało na zespół tańca ludowego, w swoim repertuarze WICI posiadają liczne tańce regionalne i narodowe, prezentujące piękno folkloru polskiego.
Kierownictwo Zespołu - Danusia i Tomek Skurski
Choreograf - Danusia Skurski
Zespół Folklorystyczny WAWEL założony został w 1965 roku jako pierwsza grupa taneczna dla dorosłych na terenie aglomeracji Detroit.
Współzałożycielka WAWELU — jego była dyrektorka i choreografka Marcia Lewandowski - zainspirowała środowisko do działań na rzecz zachowania polskiego dziedzictwa. Obecne kierownictwo zespołu - Tom Skurski i Donna Skurski — kontynuuje z powodzeniem tę działalność, wykorzystując swoje ponadczterdziestoletnie doświadczenie w balecie i polskim tańcu ludowym. Wraz z innymi członkami Zespołu starają się utrzymać przy życiu swoje polskie dziedzictwo.
Zespół występuje w wielu różnych formach — od pełnych, samodzielnych koncertów po specjalne występy z orkiestrą symfoniczną podczas koncertów polskiej muzyki klasycznej. WAWEL występował już dla najbardziej prestiżowych organizacji w Detroit, a także na kilku inauguracjach gubernatorskich, podczas wizyty papieża Jana Pawła II, a także miał zaszczyt prezentować się na specjalnym lunchu dla byłego prezydenta USA — Ronalda Reagana. Brał udział w kilku światowych festiwalach polonijnych zespołów folklorystycznych w Rzeszowie.
W 1980 roku Zespół Folklorystyczny WAWEL za swój poziom i artystyczną aktywność, a także za umacnianie więzi między Polonią a Polską został wyróżniony Nagrodą im. Oskara Kolberga.
Kierownictwo Zespołu - Natalia Jedruszko-Jackson i Wendy Chrobak
Zastępca Teresa Jedruszko
Choreograł I Kierownik Muzyczny - Paulina Kowalczyk i Natalia Jedruszko-Jackson
Zespól Folklorystyczny POLANIE powstał w roku 1996 z inicjatywy Krystyny Kryszko i Audry Cauchon. Po 22 latach pracy z Zespołem Krystyna Kryszko przeszła na emeryturę, a stanowisko dyrektora objęła Natalia Jedruszko-Jackson, wychowanka POLAN, która swoją przygodę z tańcem ludowym zaczęła, mając 3 lata. Zakochana w polskim folklorze, ukończy ła Polonijne Studium Choreograficzne w Rzeszowie. Przez 5 lat była także głównym choreografem Zespołu. W 2020 roku funkcję choreografa Zespołu objęła Paulina Kowalczyk — również wychowanka POLAN oraz absołwentka Polonijnego Studium Choreograficznego w Rzeszowie. Główna misja Zespołu to podtrzymywanie tożsamości narodowej wśród młodzieży polonijnej poprzez promowanie polskiej kultury, tradycji i obyczajów wśród Polonii amerykańskiej.
POLANIE to młodzież w wieku 17-30 lat, głównie studenci oraz osoby dopiero zaczynające karierę zawodową. Zespół w swym repertuarze posiada nie tylko tańce narodowe i regionalne, ale także obrzędy ludowe, takie jak: topienie Marzanny, noc świętojańska, dożynki, jasełka. Ma na swoim koncie wiele prestiżowych występów w Detroit oraz w innych miastach stanu Michigan i Kanady. POLANIE występują na festiwalach, festynach kościelnych, akademiach patriotycznych, imprezach prywatnych oraz pod czas meczów sportowych. Organizują też zabawy i bale debiutanckie, ktore zawsze cieszą się dużym powodzeniem. Mają również na swoim koncie de biut filmowy w filmie dokumentalnym PBS TV „Our Polish Story": Z wielkim uznaniem wśród Polonii został przyjęty „Polish Folk Fashion Show" - pierw szy w metropolii detroickiej pokaz mody polskich strojów ludowych.
Okres pandemii dla Zespołu był trudny. Wtedy jednak okazało się, jak silne jest zamiłowanie do tańca wśród jego członków. Aby przetrwać ten niełatwy czas, próby odbywały się przez Internet, a jeżeli stacjonarnie, to w maskach.
Zespól POLANIE do Rzeszowa przyjechał po raz dziewiąty.
Kierownik Zespołu - Mary Pat Antoniuk
Choreograf - Paulina Ortyl
Zespół Ludowy Pieśni i Tańca ECHO Z POLSKI został założony w 1967 roku przez Paulinę Tul-Ortyl, urodzoną w Polsce na Polesiu. Przyjechała do Stanów Zjednoczonych w 1960 roku i zamieszkała w Toledo w stanie Ohio. Jesienią 1967 roku Pani Paulina została poproszona o przygotowanie grupy młodzieży do przedstawienia autentycznych polskich obchodów Bożego Narodzenia i tak powstał Ludowy Zespół Pieśni i Tańca ECHO Z POLSKI.
W połowie lat 70. Pani Paulina założyła zespół dziecięcy, by kształcić przyszłych członków grupy dorosłych i jako szczególną atrakcję spektakli. W międzyczasie kontynuowała swą formalną edukację i szkolenie w zakresie kultury polskiej i choreografii tanecznej w Polsce, uzyskując dyplom z choreografii tańca na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim.
Od 1979 roku poszczególne grupy ECHA POLSKI organizują lokalne koncerty, prezentując pełny repertuar polskich tańców narodowych i regionalnych w autentycznych strojach regionalnych, które przez lata konserwowała również Paulina Tul-Ortyl - zawodowa krawcowa. W 1980 roku powstała kapela, która zapewnia zespołowi akompaniament muzyczny na żywo.
Źródłem dumy ECHA POLSKI jest to, że występowali na festiwalach i koncertach w całych Stanach Zjednoczonych i Kanadzie oraz uczestniczyli w dziesięciu festiwalach w Rzeszowie. W 2022 roku Zespół pod kierownictwem Pauliny Tul-Ortyl obchodził swój jubileusz 55-lecia działalności.
Kierownik Zespołu - Joanna Schmit
Choreografowie - Matthew i Amy Schmit
Kierownik Muzyczny - Ann Taylor
Polonijny Zespół Folklorystyczny LAJKONIK powstał w 1998 i jes pierwszą oraz jedyną grupą w stanie Arizona krzewiącą kulturę polską poprzez ludowy taniec i śpiew. Inicjatorką powstania grupy była Joanna Schmit, wychowanka harcerskiego warszawskiego zespołu GAWĘDA. Nie wszyscy członkowie LAJKONIKA są pochodzenia polskiego, ale wszyscy z wielką radością i energią poznają i prezentują polski folklor.
LAJKONIK uczestniczy w około dwudziestu wydarzeniach rocznie. Są to festiwale polskie i innych narodowości w Tucson i Phoenix. Wystąpił też na polskich festiwalach w Salt Lake City, Las Vegas, Seattle, Portland, Los Angeles oraz Houston. Lokalnie zespól występuje w kościołach, szkołach, domach spokojnej starości oraz na uniwersytecie w Arizonie. LAJKONIK czterokrotnie reprezentował Arizonę na festiwa lu w Rzeszowie.
Na poziomie lokalnym Zespół wzbogaca swoimi występami jede z największych przeglądów kulturowych w południowo-zachodnici. Stanach Zjednoczonych - Festiwal Tucson Meet Yourself, za co jego or ganizatorzy opisali go w prasie i w telewizji jako ukochaną grupę folklorystyczną miasta Tucson.
LAJKONIK czerpie energię z silnej Polonii w Tucson, a szczególnie Polonii przy kościele św. Cyryla oraz Stowarzyszenia Polskich Studentów przy Uniwersytecie w Arizonie.
Kierownik Artystyczny - Jolanta Kutereba
Opracowanie i nagrywanie muzyki - Krzysztof Kramek
Kostiumy - Ani Szpek
Zespół KAROLINKA z Londynu rozpoczął intensywne przygotowania do rzeszowskiego festiwalu natychmiast po zakończeniu festiwalu polskiego folkloru w Wielkiej Brytanii, który odbył się w Londynie w marcu tego roku. Wzięło w nim udział ponad 300 tancerzy z 17 zespołów z Wielkiej Brytanii i Irlandii, a ich występy przyciągnęły liczną publiczność i zainteresowanie mediów z kraju i zagranicy. Dyrektorem artystycznym była Jolanta Kutereba, która na co dzień prowadzi Zespół KAROLINKA.
KAROLINKA to polonijny zespół pieśni i tańca z Londynu, w którym występują trzy pokolenia Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii. W tym roku zespół obchodzi swoje 45-lecie. Grupa od 40 lat podróżuje po Wielkiej Brytanii i po świecie, prezentując się na zawodach, festiwalach, a także w różnych instytucjach publicznych i prywatnych. Zespół szczyci się wieloma nagrodami i wyrobioną reputacją. Często pojawia się w polskiej i zagranicznej telewizji.
Na tegorocznym festiwalu w Rzeszowie KAROLINKA jest jedynym zespołem z Wysp Brytyjskich, w którym gościnnie wystąpią z nią tancerze z zespołów: POLONEZ z Manchesteru, WIEŚNIACY z Birmingham, WIWAT z Cambridge, POLESIE z Leicester, KONICZYNA z Dublina, TATRY z Londynu. W Rzeszowie zaprezentują układy tańców cieszyńskich i Lachów Sądeckich, a także kujawiak z oberkiem.
AUSTARALIA - Perth | Zespół Pieśni i Tańca KUKUŁECZKA |
BRAZYLIA - Kurytyba | Zespół Folklorystyczny JUNAK Towarzystwo Polskie União Juventus | KANADA - Edmonton | Zespół Polskiego Tańca Folklorystycznego ŁOWICZ |
KANADA - Calgary | Zespół Pieśni i Tańca POLANIE |
KANADA -Vancouver | Zespół Pieśni i Tańca POLONEZ |
LITWA - Troki | Zespół Pieśni i Tańca TROCZANIE |
MOŁDAWIA - Komrat | Taneczny Zespół Polskiego Tańca POLACY BUDŻAKA |
NIEMCY - Hannower | Polonijny Zespół Folklorystyczny POLONIA T.z. w Hanowerze |
REPUBLIKA CZESKA - Czeski Cieszyn | Zespół Pieśni i Tańca OLZA |
REPUBLIKA CZESKA - Sucha Górna | Zespół Pieśni i Tańca SUSZANIE |
UKRAINA - Kijów | Zespół Pieśni i Tańca POLANIE ZNAD DNIEPRU |
USA -Toledo | ECHO Z POLSKI |
USA - Chicago | Zespół Pieśni i Tańca LAJKONIK |
USA - Chicago | Zespół Pieśni i Tańca POLONIA |
USA - Chicago | Teatr Pieśni i Tańca WICI |
USA -Chicago | Zespół Polskich Tańców Ludowych WESOŁY LUD - PRCUA/ZPRKA |
USA - Detroit | Zespół Folklorystyczny POLANIE |
USA - Detroit | Zespół WAWEL z Detroit |
USA - Tucson | Polonijny Zespół Folklorystyczny LAJKONIK |
WIELKA BRYTANIA - Londyn | Zespół Pieśni i Tańca KAROLINKA |
Światowy Festiwal Polonijnych Zespołów Folklorystycznych w Rzeszowie to największa impreza polonijna organizowana od 1969r.
ŚFPZF odbywa się w Rzeszowie od 1969 roku, zazwyczaj co trzy lata, w pierwszym wakacyjnym miesiącu. Jest jedną z największych tego typu imprez na świecie i wyróżniającą się wśród innych zarówno liczbą uczestników, jak i przede wszystkim formułą artystyczną, która umożliwia wszystkim zespołom wspólne, podczas jednego koncertu, zaprezentowanie się publiczności. Wspólny występ pozwala też zintegrować się uczestnikom i poznać wzajemnie, a także poznawać kulturę kraju przodków.
O jego zorganizowaniu zdecydował przypadek, do którego nawiązuje jedna z pieśni śpiewanych w czasie imprezy przez uczestników festiwalu „Trochę z przypadku”. Pomysł przedsięwzięcia związany jest z pobytem w Rzeszowie zespołu „Krakus” z Genk w Belgii, który przyjechał na zaproszenie zespołu folklorystycznego „Bandoska” z Wojewódzkiego Domu Kultury w Rzeszowie. Wtedy to zrodził się pomysł realizacji cyklicznych spotkań polonijnych zespołów folklorystycznych i zaproszenia do udziału w nim większej liczby Polonusów.
W pierwszym festiwalu, który odbył się dwa lata później, uczestniczyło 12 zespołów z Europy i jeden z USA. Pozwoliło to nazwać imprezę światową. Jej głównymi inicjatorami byli: rzeszowski dziennikarz Lubomir Radłowski, ówczesny dyrektor Wojewódzkiego Domu Kultury Czesław Świątoniowski oraz rzeszowski choreograf i animator kultury Roman Broż. Trwał aż trzy tygodnie a koncerty odbywały się między innymi na scenie teatru im. Wandy Siemaszkowej. O festiwalu dużo pisała ówczesna prasa. Do dziś zachowały się artykuły, w których podkreślano znaczenie takiego związku Polonii z macierzą i fotograficzna dokumentacja kolejnych prób i koncertów.
Festiwal zyskał aprobatę szczególnie starszego pokolenia emigrantów, według których impreza stała się elementem motywującym młodzież polonijną do przejmowania narodowych i ludowych tradycji. Prezentowanie na obczyźnie polskiego folkloru pozwalało również przełamywać bariery związane z nieznajomością języka. Mieszkańcom krajów osiedlenia spodobał się polski folklor, bogate i ciekawe zwyczaje, żywiołowa muzyka i tańce, bogate stroje.
Następne festiwale nabierały rozmachu, a ich rozwojowi sprzyjał brak konkurencyjnych imprez polonijnych, które umożliwiałyby zaprezentowanie własnych sukcesów i porównanie umiejętności. W drugim spotkaniu Polonii z zagranicy uczestniczyło już dziesięć zespołów więcej, a w następnym liczba wzrosła do 27 grup. W ciągu kolejnych lat liczba uczestników ciągle rosła, i na VII festiwalu osiągnęła szczyt - do Rzeszowa przyjechało 46 grup, wszystkie jednak z zachodniej Europy i zza oceanu.
Przełomowym stał się VIII festiwal w 1989 roku. Na 20-lecie imprezy po raz pierwszy przyjechali Polonusi z terenów b. ZSRR - z Litwy. W następnym festiwalu Polonię zza wschodniej granicy reprezentowało już sześć grup - z Białorusi, Kazachstanu, Litwy, Rosji i Ukrainy.
Impreza stała się też dla zespołów polonijnych inspiracją do podejmowania innych, wspólnych działań, m.in. łączenia się w stowarzyszenia, jak np. powołane w trakcie rzeszowskich festiwali: Światowa Rada Polonijnych Zespołów Folklorystycznych i Stowarzyszenie Polskich Tańców Ludowych w Ameryce Północnej – zrzeszające po kilkadziesiąt zespołów. Podobną inspirację miały też festiwale zespołów polonijnych w Anglii, Brazylii, Francji, Kanadzie, na Litwie, w Rosji, Szwecji, na Ukrainie, w Wielkiej Brytanii i USA.
Festiwale spełniają również funkcję edukacyjną, wynikającą z zapotrzebowania zespołów, które - przy okazji pobytu na tej imprezie – otrzymywały pomoc metodyczną zawodowych choreografów i muzyków oraz porady etnografów dotyczące kostiumów, repertuaru. W związku z tym narodziły się różnego rodzaju szkolenia polonijnych animatorów kultury, takie jak kursy i warsztaty, i coroczne szkolenia. Olbrzymie zainteresowanie uczestnictwem w imprezie sprawiło, że w 1992 r. wyłączono z niej dzieci, dla których od tamtego czasu, organizowany jest odrębny festiwal w Iwoniczu-Zdroju.