Trzeci dzień Konferencji Kraj - Emigracja Next Generation Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" w głównej mierze wypełniły warsztaty, wykłady i dyskusje wokół tematów edukacji, wolontariatu na rzecz Polonii, działań aktywizujących i budujących polską tożsamość, czyli zagadnienia na wskroś praktyczne, użyteczne zarówno w aktywności polonijnej jak i osobistego rozwoju naszych rodaków mieszkających poza granicami ojczyzny.
Omówimy je po krótce zwracając uwagę na najistotniejsze aspekty.
Panel dyskusyjny "Działania aktywizacyjne a budowanie tożsamości polonijnej" zorganizowany w ramach Konferencji Kraj - Emigracja Next Generation Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" i poprowadzony przez Marlenę Marchel-Wąsik oraz Alinę Czirkową, w założeniu miał pobudzić uczestników do opracowania praktycznych i skutecznych rozwiązań podtrzymujących i rozwijających polskość na obczyźnie. Ten obowiązek bowiem w coraz większej mierze spoczywa na młodym pokoleniu naszych rodaków, od nich zależeć będzie, czy polska diaspora przetrwa w dotychczasowej tożsamości i więzi z ojczyzną.
Uczestnicy zostali podzieleni na cztery grupy, w których pracowali nad następującymi tematami:
Pełne odpowiedzi poznamy zapewne po konferencji, bowiem każdy z jej punktów stanowi inspirację do nowych rozwiązań, pomysłów na miarę przyszłości. Nawet jeżeli pozostaną otwarte, to ważnym jest, aby nauczyć się wspólnej dyskusji, co jest jednym z celów odbywającego się w Warszawie przedsięwzięcia.
Niejako uzupełnieniem były warsztaty "Wolontariat jako element budowania wspólnoty polonijnej", bowiem właśnie w formule bezinteresownego działania odbywa się większość polonijnych inicjatyw.
Żyjemy w czasach gwałtownych przemian, niestety nie wszystkie są pożądane, stąd też temat zrównoważonego rozwoju podjął dr Andrzej Kassenberg z Instytutu na rzecz Ekorozwoju, przybliżając młodzieży podstawowe problemy z zakresu m.in. ekologii, zmian klimatu, odnawialnych źróeł energii
Zacznijmy od próby sformułowania definicji - zrównoważony rozwój to solidarność międzypokoleniowa polegająca na znajdowaniu takich rozwiązań gwarantujących dalszy wzrost, które pozwalają na aktywne włączenie w procesy rozwojowe wszystkich grup społecznych, dając im jednocześnie możliwość czerpania korzyści ze wzrostu gospodarczego.
Ideę zrównoważonego rozwoju trafnie oddaje zdanie z Raportu Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju z 1987 r. Nasza wspólna przyszłość „zrównoważony rozwój to taki rozwój, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie”.
Początkowo dyskusje wokół zrównoważonego rozwoju ograniczały się do potrzeby zmniejszania negatywnego oddziaływania gospodarek na środowisko przyrodnicze. Z biegiem lat koncepcja nabrała pełniejszego zrozumienia, wyrównując istotę trzech czynników rozwoju: poszanowania środowiska, postępu społecznego i wzrostu gospodarczego. Obecnie koncepcja zrównoważonego rozwoju coraz częściej wchodzi do głównego nurtu dyskusji nad rozwojem społeczno-gospodarczym, stając się zasadą horyzontalną, odzwierciedlaną we wszystkich politykach rozwojowych kraju.
W Polsce zasadzie zrównoważonego rozwoju nadano rangę prawa podstawowego wynikającego z zapisów Konstytucji RP. Art. 5 ustawy zasadniczej mówi: „Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju”.
Warsztaty: „Studia w Polsce – szansa na rozwój i połączenie z Ojczyzną.” przybliżyły młodzieży uczestniczącej w Konferencji Kraj - Emigracja Next Generation perspektywy skorzystania z bogatej oferty rodzimych uczelni. Przewodnikiem po polskiej nauce był dr Igor Kilanowski, adiunkt, dyrektor Kancelarii Rektora Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, stąd też rozpoczniemy od krótkiego omówienia tej uczelni.
Korzenie UKSW sięgają Akademii Teologii Katolickiej, z której w 1999 r. powstał szerokoprofilowy uniwersytet. Obecnie liczy 12 wydziałów: Biologii i Nauk o Środowisku, Matematyczno-Przyrodniczy. Szkoła Nauk Ścisłych, Medyczny. Collegium Medicum, Nauk Historycznych, Nauk Humanistycznych, Nauk Pedagogicznych, Prawa i Administracji, Społeczno-Ekonomiczny oraz cztery tzw. wydziały kościelne – Teologiczny, Prawa Kanonicznego, Studiów nad Rodziną i Filozofii Chrześcijańskiej, które oprócz nadzoru MEiN podlegają zwierzchnictwu władz kościelnych. Najmłodszą jednostką jest Wydział Medyczny. Collegium Medicum UKSW.
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie ma charakter państwowy i jednocześnie, ze względu na swoje korzenie i obecne powołanie, katolicki. Jego tożsamość wynika z poszukiwania prawdy o człowieku oraz poszukiwaniu Boga we wszystkich wymiarach funkcjonowania współczesnego społeczeństwa. Misją Uniwersytetu jest prowadzenie badań i kształcenie przyszłych elit intelektualnych dla państwa, świata i Kościoła.
Kadra naukowo-dydaktyczna UKSW liczy ok. 760 nauczycieli akademickich, z których corocznie wielu otrzymuje prestiżowe nagrody za działalność naukowo-badawczą i dydaktyczną. W ostatnich latach Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego przekształcił się w nowoczesny ośrodek naukowo-badawczy. Infrastrukturę UKSW tworzą trzy kampusy.
Przy tej okazji należy wspomnieć o wartościowej formie wsparcia osób, które zamierzają podjąć studia w Polsce.
Jednym z projektów ułatwiających edukacjęw Polsce jest program stypendialny dla Polonii im. gen. Władysława Andersa, Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA). Oferta skierowana jest do młodzieży polonijnej zainteresowanej podjęciem studiów I stopnia, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na polskich uczelniach, w trybie stacjonarnym, w języku polskim. Program przyczynia się do promocji Polski jako kraju atrakcyjnych możliwości edukacyjnych i naukowych oraz wzmocnienia poziomu kwalifikacji w środowiskach polonijnych. Dzięki programowi jak dotąd ponad 4 tys. studentów wywodzących się z Polonii z całego świata przyjechało na studia do Polski. NAWA oferuje najzdolniejszej młodzieży polonijnej comiesięczne stypendium oraz zwolnienie z opłat za kształcenie w uczelniach publicznych lub na językowym kursie przygotowawczym.
Wśród osób polskiego pochodzenia, które jak dotąd podjęły studia w Polsce ze stypendium Anders NAWA, najliczniejszą grupę stanowią obywatele Białorusi, Ukrainy, Litwy, Kazachstanu oraz Czech. Od 2021 r., dzięki rozszerzeniu grupy uprawnionych wnioskodawców o osoby mające polskie obywatelstwo oraz obywatelstwo innego kraju, sukcesywnie zwiększa się udział obywateli państw Europy Zachodniej oraz obu Ameryk.
Uczelnie, w których stypendyści najczęściej podejmują studia to: Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska, Szkoła Główna Handlowa, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej oraz Uniwersytet Warszawski.
Do najbardziej popularnych kierunków należą: informatyka, zarządzanie, ekonomia, biznes, finanse i rachunkowość, logistyka, dziennikarstwo, stosunki międzynarodowe, psychologia, marketing, turystyka, chemia, prawo, architektura oraz biotechnologia.
ZDJĘCIA: © AGATA PAWŁOWSKA - PAI