Powstała w 2000 roku jako zespół złożony z muzyków-amatorów kochających polskie ludowe klimaty. Znana jest z wielu występów zarówno na polonijnych, jak i amerykańskich imprezach, piknikach i festiwalach. Kapela Ludowa działająca przy Polish-American Folk Dance Company właśnie świętuje 15-lecie swojego istnienia.
Pomysłodawcą i założycielem Kapeli Ludowej jest wieloletni tancerz Polish-American Folk Dance Company Andrzej Buczek, pełniący do dnia dzisiejszego funkcję kierownika artystycznego. Od samego początku istnienia kapela stała się nieodłączną częścią greenpoinckiej grupy tanecznej i towarzyszy jej podczas wszystkich występów. Ma to również związek z tym, że muzycy w dużym stopniu są, lub byli, także tancerzami, przez co bardzo szybko i łatwo udało im się wypracować odpowiednią płaszczyznę współpracy, a podczas występów świetnie się uzupełniają.
Działalność Kapeli Ludowej
Zespół folklorystyczny cały czas tworzony jest przez ludzi, których łączy pasja grania oraz zamiłowanie do polskiego folkloru. Mimo że jego skład na przestrzeni półtorej dekady ulegał modyfikacjom i zmianom, zawsze jego członkowie stanowili – i nadal stanowią – jedną wielką zgraną grupę pasjonatów, chętnych do współpracy, biesiadowania, ale przede wszystkim do wspólnego grania i śpiewania.
"Z rozmów z kolegami występującymi w Polish-American Folk Dance Company wynikało, że fajnie by było, gdyby przy tym zespole tanecznym powstała kapela muzyczna – wspomina Andrzej Buczek. – Pomyślałem, że trzeba się tym zająć na poważnie i zacząłem różnymi sposobami ściągać ludzi zainteresowanych graniem, przez co udało mi się tę kapelę stworzyć. Niektórzy muzycy działają w niej do dnia dzisiejszego" – powiedział z dumą założyciel grupy, który jednocześnie dodał, iż to dzięki temu, że od razu udało mu się trafić na odpowiednich ludzi, związanych wcześniej z muzyką ludową w Polsce i mających doświadczenie w tego typu zespołach. Wśród tych muzyków był klarnecista Bernard Oczoś, grający m. in. w słynnej rzeszowskiej Kapeli Kretowiczów, a także akordeonista Grzegorz Krępa, występujący wcześniej m. in. w Zespole Pieśni i Tańca Rzeszowiacy oraz Kapeli Stanisława Czachora, a także w słynnej Kapeli Władysława Pogody z Kolbuszowej. Po około półtorarocznej działalności do zespołu dołączył akordeonista i skrzypek Łukasz Pliś, który z racji swojego wykształcenia muzycznego – ukończył m.in. Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie na kierunku muzycznym – grał także na pianinie i kontrabasie.
"Łukasz poza tym aranżuje nam utwory, które później wykonujemy. Grał w wielu kapelach w Polsce, a nawet w Zespole Pieśni i Tańca Uniwersytetu Rzeszowskiego 'Resovia Saltans’" – wyjaśnia Buczek. W tym samym czasie do kapeli dołączył także Edward Szala, którego obecnie często można spotkać na różnych stacjach nowojorskiego metra, gdzie gra na skrzypcach. Ciekawostką jest również fakt, że w polskiej kapeli ludowej w pewnym czasie pojawił się także amerykański muzyk grający na kontrabasie – Bob White.
"Był on chłopakiem, a obecnie jest mężem, jednej z dziewczyn tańczącej w zespole i to dzięki niej trafił do nas. Podobnie jak Bernard, Grzegorz i Łukasz, Bob gra z nami do tej pory. Para ta obecnie ma dwójkę dzieci" – mówi założyciel kapeli.
W ostatnich latach do kapeli dołączyło kilku nowych, zawodowych muzyków, grających na skrzypcach, wśród których znaleźli się Mieczysław Gubernat, Wiesława Żarkowska, Aleksy Zawistowski, a także występujący gościnnie – w zależności od wolnego czasu – znany manhattański lutnik i skrzypek Łukasz Wroński.
"Początkowo ciężko było im się, jako klasykom, przekonać do muzyki ludowej, ale jak już dobrze poczuli folklor, a zwłaszcza po koncercie związanym z 75-leciem Polish-American Folk Dance Company, pojawił się w nich taki entuzjazm płynący z grania tej muzyki, że sami chcą, żebyśmy jak najczęściej robili próby i występowali" – zdradza Andrzej Buczek. W ciągu 15 lat działalności przez kapelę przewinęło się wielu wspaniałych muzyków, którzy pozostawili w niej swój wkład.
"Należy tutaj wspomnieć m.in. o Lidce Kloc, Ewie Gindorowicz i jej siostrze Beacie, Edwardzie Szali, Stanisławie Drożdżalu i Tomku Wróblu" – wylicza kierownik artystyczny Kapeli Ludowej, który przy okazji chciał gorąco podziękować wszystkim osobom, które w jakikolwiek sposób związane były z zespołem folklorystycznym i zachęcić nowe osoby do współpracy.
"Jesteśmy otwarci na współpracę z nowymi muzykami, tak więc każdy, kto czuje polski folk, jest mile widziany z naszej kapeli" – podkreśla Buczek. W tym celu należy zadzwonić pod numer: (917) 379 6406.
Cel i misja
"Główną ideą działalności Kapeli Ludowej istniejącej przy Polish-American Folk Dance Company było to, że zespół ten będzie przygrywał podczas naszych tanecznych występów – wyjaśnia Andrzej Buczek, który jest także tancerzem w zespole folklorystycznym. – Chcieliśmy także, dzięki graniu znanych melodii ludowych, utrwalić polską tradycję oraz przekazać ją kolejnym pokoleniom, tak by nasza kultura przetrwała i nie zaniknęła, w końcu muzyka ludowa to część polskiego dziedzictwa narodowego".
Kapela pielęgnuje głównie ludowszczyznę trzech południowych regionów Polski: sądeckiego, rzeszowskiego oraz krakowskiego. W związku z tym, że muzycy tworzący zespół pochodzili z tych okolic, kapeli było bardzo łatwo dobrać odpowiedni repertuar, który w dodatku w dużym stopniu był im znany. Od samego początku działalności kapela gra typowo ludowe utwory, by zachować oryginalny charakter muzyki z poszczególnych rejonów Polski.
"Nie chcieliśmy robić jakichś pseudoludowych rzeczy, grać folku stylizowanego. Postanowiliśmy grać tylko tradycyjne utwory, często z towarzyszącymi im przyśpiewkami, które czasem różnią się słowami w zależności od rejonu. Chodziło nam o pokazanie bogactwa tej muzyki" – podkreśla Buczek. W repertuarze kapeli są oberki, polki, krakowiaki, walczyki oraz ludowe suity, czyli utwory charakterystyczne dla regionów folklorystycznych południowej części Polski. Natomiast najczęściej muzycy występują w strojach z regionu rzeszowskiego.
Osiągnięcia
W ciągu 15 lat działalności Kapela Ludowa, prócz przygrywania zespołowi folklorystycznemu podczas jego tanecznych występów, uczestniczyła również w wielu polonijnych imprezach, piknikach i festiwalach.
"Początkowo sami organizowaliśmy w Nowym Jorku zjazd zespołów polonijnych, graliśmy nawet w Lincoln Center, w Chicago oraz Kanadzie" – wyjaśnia w dumą Andrzej Buczek. Kapela przez kilka lat występowała także na festiwalach amerykańskich, m.in. w Eisenhower Park w East Meadow na Long Island.
"Na tym festiwalu pojawia się parę tysięcy ludzi, i często gwiazdą był Jimmy Sturr ze swoją orkiestrą (Jimmy Sturr & His Orchestra), który specjalizował się w amerykańskich polkach, w dodatku ma on na swoim koncie 18 nagród Grammy. Wspominam o nim, ponieważ Jimmy bardzo nas polubił i polecał organizatorom innych festiwali. Dzięki Sturrowi mieliśmy nawet propozycję zagrania na imprezie w Wisconsin" – mówi Buczek, który przy tej okazji zdradził także pewną anegdotę związaną z festiwalem w Eisenhower Park.
"Pewnego razu, w 2004 roku, tuż po rozpoczęciu imprezy przyszła potężna burza i organizatorzy postanowili odwołać koncerty, w związku z czym ludzie uciekli przed deszczem do domów. Przed aulą pozostał tylko jeden starszy mężczyzna, który siedział pod dużym parasolem, natomiast my, skoro się już tam pojawiliśmy, postanowiliśmy wykorzystać okazję i wystąpić tylko dla tej jednej osoby. Zagraliśmy cały nasz program, sprawiając mu niesamowitą radość" – opowiada kierownik artystyczny Kapeli Ludowej. Przez wiele lat kapela występowała także na Folk European Festival, organizowanym na Manhattanie przez Fashion Institute of Technology, oraz na Dorocznym Festiwalu Dziedzictwa Polskiego w Holmdel, NJ. Ostatnio, podobnie jak rok temu, greenpoincki zespół ludowy wystąpił podczas obchodów Dnia Przyjaźni Polsko-Węgierskiej.
Kapela ma także na swoim koncie dwie płyty zawierające materiał prezentowany podczas różnych występów. "Ten pierwszy album nagraliśmy już po półtorarocznej działalności w studiu na Maspeth – wspomina Andrzej Buczek, który sfinansował jej wydanie. – Była to taka robocza płyta, dzięki której mogliśmy pokazać co gramy podczas naszych koncertów. Znalazły się na niej różne standardy ludowe z południowej części Polski".
Drugą płytę kapela wydała w 2013 roku, i była ona nagrywana przez około dwa lata w uniwersyteckim studiu na Manhattanie, z różnymi realizatorami, którzy dopiero stawiali pierwsze kroki w tym fachu. "Dlatego też długo ją nagrywaliśmy, ale za to bardzo niskim kosztem, a przy okazji mieliśmy fajne doświadczenie i miejsce do prób" – wyjaśnia Buczek. Płyta ta była przygotowywana z myślą o 75-leciu działalności Polish-American Folk Dance Company, które wypadało w roku ubiegłym.
Aktualny skład Kapeli Ludowe
Od samego początku działalności Kapeli Ludowej jej kierownikiem artystycznym dbającym o dobór repertuaru, stroje oraz sprawy organizacyjnej jest Andrzej Buczek, tańczący także w Polish-American Folk Dance Company. Podczas "Baciarki z Kapelą" zespół wystąpi w 10-osobowym składzie, który wykrystalizował się w ostatnich latach. Aktualny skład to: Bernard Oczoś, Grzesiek Krępa, Łukasz Pliś, Bob White, Paweł Pietruszka, Mieczysław Gubernat, Wiesia Żarkowska, Aleksy Zawistowski, Radosław Strzelczyk oraz Łukasz Wroński.
Bernard Oczoś (klarnet) – od najmłodszych lat podbija serca publiczności. Miał zaledwie 9 lat, gdy wygrał swój pierwszy konkurs na Ogólnopolskim Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą, gdzie wystąpił z kapelą swojego dziadka Henryka Kretowicza, w której grały także jego siostry i mama.
Grzesiek Krępa (akordeon) – swoją przygodę z muzyką zaczął w wieku 10 lat. Grał w kapeli ludowej działającej w Domu Kultury w Mielcu przy Zespole Pieśni i Tańca Rzeszowiacy, Kapeli Stanisława Czachora oraz znanej rzeszowskiej Kapeli Lasowiacy Władysława Pogody.
Łukasz Pliś (akordeon, skrzypce) – nie bez powodu określany jest jako "człowiek-orkiestra". Gra na skrzypcach, pianinie, akordeonie i kontrabasie, a także zajmuje się aranżowaniem utworów. Gry na skrzypcach nauczył go ojciec, nauczyciel muzyki. Łukasz ukończył Liceum Muzyczne w Rzeszowie oraz Uniwersytet Marii Curie w Lublinie na kierunku muzycznym. Przez wiele lat grał w rzeszowskich zespołach pieśni i tańcach. Jest również wychowankiem Zespołu Pieśni i Tańca Uniwersytetu Rzeszowskiego "Resovia Saltans".
Bob White (kontrabas) – był jednym z pierwszych muzyków, którzy zgłosili się do kapeli. Z zawodu jest grafikiem, a z zamiłowania muzykiem. O Kapeli Ludowej dowiedział się od swojej ówczesnej dziewczyny, a obecnie żony, która tańczy w Polis-–American Folk Dance Company. Bob współpracuje również z różnymi zespołami rockowymi i jazzowymi.
Paweł Pietruszka (klarnet) – jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie. Występował z Kapelą Ludową na wszystkich koncertach galowych. W Polsce oraz w Anglii współpracował z wieloma zespołami ludowymi.
Mieczysław Gubernat (skrzypce) – grał w Polsce w Teatrze Wielkim i Operze Narodowej. W Nowym Jorku występował na scenach Lincoln Center, Radio City oraz Metropolitan Opera. Jest założycielem znanego i wielokrotnie nagradzanego greenpoinckiego zespołu Slavic Arts Ensemble, grającego muzykę klasyczną.
Wiesia Żarkowska (skrzypce) – występowała w Alice Tully Hall, Carnegie Hall, Manhattan School of Music i Merkin Concert Hall. Obecnie kontynuuje studia muzyczne oraz uczy grać na skrzypcach i fortepianie.
Aleksy Zawistowski (skrzypce) – w Polsce był związany z Zespołem Pieśni i Tańca "Osławiany", Cieszyńskim Studiem Teatralnym oraz wrocławską sceną jazzową. Obecnie jest nauczycielem muzyki w Newark School of the Arts.
Radosław Strzelczyk (trąbka) – swoją przygodę z muzyką rozpoczął w kapelach górniczych.
Łukasz Wroński (skrzypce) – ten pochodzący z Sądecczyzny lutnik od 15. roku życia buduje skrzypce oraz doskonale na nich gra. Prowadzi swoją pracownię lutniczą na Manhattanie, gdzie tworzy, poprawia i ustawia dźwięk, sprzedaje instrumenty, struny, naciąga smyczki oraz buduje skrzypce. Z Kapelą Ludową cały czas występuje gościnnie na najważniejszych imprezach i w miarę możliwości czasowych.
Źródło: Nowy Dziennik