
2022-03-13
Wspólnota Polska - polsko-litewska pomoc psychologiczna dla uchodźców
Polska
Państwowa Agencja Oświaty na Litwie przekazała Stowarzyszeniu "Wspólnota Polska" kontakty do dyżurujacych 7 dni w tygodniu czternastu psychologów rosyjskojęzycznych, którzy pomogą dzieciom i dorosłym - uchodźcom (głównie) ze Wschodniej Ukrainy. Psychologowie pełnią dyżury on-line, a poniżej znajdą Państwo kontakt
lokalny.osrodek.metodyczny@gmail.com
Opieka nad dziećmi - kiedy potrzeba jest pomoc psychologiczna?
Rodziny pod opieką Wspólnoty Polskiej mają zapewnione wsparcie psychoogiczne. Ważne jest, aby obserwować reakcje dzieci, wyrażane przez nie emocje i w razie potrzeby zasięgnąc opinii specjalisty. Chcemy Państwu przekazań nieco informacji na temat reakcji na stres, jego objawów, które jakkolwiek mają wspólne korzenie zarówno u dorosłych jak i dzieci, to jednak objawiają się nieco inaczej, a to ze względu na naturalne u dzieci trudności wyartykułowania doświadczonego strachu i wypływających z niego lęków.
Ponieważ stres jest zjawiskiem objętym klasyfikacją medyczną - DSM-5 (2015) - objawy ostrej reakcji na stres dzielimy na 5 kategorii.
OSTRA REAKCJA NA STRES
Objawy natrętne:
- Nawracające, natrętne i dręczące wspomnienia traumatycznego wydarzenia (wydarzeń).
U dzieci często objawia się poprzez powtarzające się zabawy, w których obserwujemy odtwarzanie traumatycznego doświadczenia (doświadczeń).
- Nawracające, dręczące sny, których treść jest związana z traumatycznym wydarzeniem.
U dzieci mogą występować przerażające sny, o treści trudnej do zidentyfikowania, różnorodne koszmary.
- Reakcje dysocjacyjne (np. flashback), które powodują, że dana osoba zachowuje się tak, jakby ponownie doświadczała traumatycznych przeżyć.
U dzieci może wystąpić ponowne odgrywanie urazu w formie zabawy.
- Nasilone i przedłużające się cierpienie psychiczne występujące w przypadku narażenia na wewnętrzne lub zewnętrzne sygnały, które symbolizują lub przypominają traumatyczne wydarzenia
Obniżony nastrój
Objawy dysocjacyjne
- Poczucie nierealności otoczenia lub samego siebie
- Trudności w zapamiętaniu ważnych aspektów traumatycznego wydarzenia
Objawy unikania:
- Próby unikania dręczących wspomnień, myśli lub uczuć dotyczących traumatycznego wydarzenia lub blisko z nim związanych
- Unikanie czynników, które przywołują dręczące wspomnienia, myśli lub uczucia dotyczące traumatycznego wydarzenia
Objawy nadmiernej pobudliwości:
- Problemy ze snem
- Drażliwość i wybuchy gniewu
- Nadmierna czujność
- Problemy z koncentracją
- Wzmożona reakcja na zaskoczenie
(za: APA,2015; Briere, Scott, 2020).
Należu tu dodać, że tego typu zachowania są normalną reakcją na stres i nie wymagają leczenia specjalistycznego. Zazwyczaj ustępują samoistnie po pewnych czasie od wyeliminowania zagrożenia. Inaczej jest w przypadku jednostki chorobowej określanej jako PTSD - zespół stresu pourazowego. Diagnozę przeprowadza się nie wcześniej niż po miesiącu od zaistnienia sytuacji wywołującej stres i wymagana jest konsultacja psychiatryczna.
W diagnostyce stosuje się kryteria wiekowe, do 6 roku życia i powyżej tego wieku.
ZESPÓŁ STRESU POURAZOWEGO - DZIECI DO 6 ROKU ŻYCIA
Ponowne przeżywanie wydarzenia:
- Powracające, natrętne wspomnienia
- Powtarzające się koszmary senne o wydarzeniu
- Retrospekcje, reakcje dysocjacyjne – dziecko reaguje tak, jakby brało udział w wydarzeniu
- Silny, długotrwały stres po przypomnieniu sobie wydarzenia lub spotkaniu z bodźcem przypominającym
- Silne reakcje fizjologiczne przypominające o traumie
Unikanie:
- Unikanie działań, miejsc, przedmiotów, rozmów, które przypominają o traumatycznym wydarzeniu
- Wycofanie społeczne
- Unikanie aktywności, które sprawiały przyjemność
- Częste negatywne stany emocjonalne (nasilony lęk, wstyd smutek)
Nadmierne pobudzenie (nadmierna reaktywność na bodźce)
- Drażliwość, wybuchy złości. Impulsywne, autodestruktywne zachowania
- Nadmierna czujność, bycie w stanie ciągłej „gotowości”
- Wzmożona reakcja na zaskoczenie
- Trudności z koncentracja
- Zaburzenia snu
ZESPÓŁ STRESU POURAZOWEGO - DOROŚLI I DZIECI POWYŻEJ 6 ROKU ŻYCIA
Ponowne przeżywanie wydarzenia:
- Nawracające natrętne i dręczące wspomnienia traumatycznego wydarzenia (wydarzeń).
U dzieci często objawia się poprzez powtarzające się zabawy, w których obserwujemy odtwarzanie traumatycznego doświadczenia (doświadczeń)
- Nawracające, dręczące sny, których treść jest związana z traumatycznym wydarzeniem.
U dzieci mogą występować przerażające sny, o treści trudnej do zidentyfikowania, różnorodne koszmary.
- Reakcje dysocjacyjne (np. flashback), które powodują, że dana osoba zachowuje się tak, jakby ponownie doświadczała traumatycznych przeżyć.
U dzieci może wystąpić ponowne odgrywanie urazu w formie zabawy.
- Nasilone i przedłużające się cierpienie psychiczne występujące w przypadku narażenia na wewnętrzne lub zewnętrzne sygnały, które symbolizują lub przypominają traumatyczne wydarzenia
Unikanie:
- Unikanie działań, miejsc, przedmiotów, rozmów, które przypominają o traumatycznym wydarzeniu
- Wycofanie społeczne
- Unikanie aktywności, które sprawiały przyjemność
- Częste negatywne stany emocjonalne (nasilony lęk, wstyd smutek)
Niekorzystne zmiany w zakresie zdolności poznawczych i nastroju.
- Poczucie nierealności otoczenia lub samego siebie
- Trudności w zapamiętaniu ważnych aspektów traumatycznego wydarzenia (amnezja dysocjacyjna)
- Zniekształcenia poznawcze, nieadekwatne poczucie winy
- Nasilone negatywne stany emocjonalne
- Izolacja
Objawy nadmiernej pobudliwości:
- Drażliwość, wybuchy złości.
- Impulsywne, autodestruktywne zachowania
- Nadmierna czujność, bycie w stanie ciągłej „gotowości”
- Wzmożona reakcja na zaskoczenie
- Trudności z koncentracja
- Zaburzenia snu
(za: Briere, Scott, 2015).
Opracowanie materiału o stresie: Polonijna Agencja Informacyjna
PORTAL POŚWIĘCONY POMOCY POLAKOM Z UKRAINY