SWP

STOWARZYSZENIE "WSPÓLNOTA POLSKA"




TEKST ODCZYTYWANY MASZYNOWO:  
 2025-10-29      Czas czytania ok.: 6 minut(y). TOŻSAMOŚĆ NARODOWA MŁODZIEŻY – WIZYTA W KRAJU POCHODZENIA. MŁODZIEŻ POLONIJNA ODKRYWAŁA POLSKĘ DZIĘKI WSPARCIU SENATU RP  Polska

W bieżącym roku trwa realizacja projektu „Tożsamość narodowa młodzieży – wizyta w kraju pochodzenia (3)”, dofinansowanego ze środków Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach programu „Senat Polonia 2025”. Projekt, skierowany do młodzieży polonijnej mieszkającej w Wielkiej Brytanii, miał na celu wzmocnienie więzi z ojczyzną, pogłębienie poczucia przynależności narodowej oraz bezpośrednie poznanie polskiej kultury, historii i współczesności.

W trakcie kilku miesięcy realizacji przedsięwzięcia odbyło się sześć wyjazdów edukacyjno-integracyjnych do różnych regionów Polski. Każdy z nich stanowił wyjątkową lekcję historii i patriotyzmu, a jednocześnie był okazją do przeżycia niezapomnianej przygody i wsparcia polskiej tożsamości wśród młodzieży.



WARSZAWA – STOLICA W CENTRUM HISTORII

Jednym z punktów projektu była wycieczka maturzystów z Coventry do Warszawy. Uczestnicy przygotowujący się do egzaminów A-Level, mieli okazję pogłębić swoją wiedzę potrzebną do autorskich projektów badawczych dotyczących II wojny światowej, komunizmu w Polsce oraz rozwoju turystyki.
Wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego, na Zamku Królewskim i w Centrum Nauki Kopernik pozwoliła młodzieży nie tylko zgłębić tematykę historyczną, ale też lepiej zrozumieć współczesną Polskę – nowoczesną, dynamiczną i otwartą. Dla wielu uczestników była to pierwsza wizyta w stolicy, która na długo pozostawi niezapomniane wrażenie.

POLISH VILLAGE – ZANURZENIE W KULTURZE I TRADYCJI

W czasie wakacji zrealizowano projekt POLISH VILLAGE, skierowany do młodzieży w wieku 12–17 lat uczącej się w polonijnych szkołach sobotnich m.in. w Polskiej Szkole w Oksfordzie im. gen. bryg. A. Maćkowiaka. Uczestnicy przebywali w ośrodku edukacyjnym w Polsce, gdzie brali udział w warsztatach językowych, zajęciach artystycznych i spotkaniach z rówieśnikami z kraju.
Program łączył naukę z zabawą – młodzież poznawała polskie zwyczaje, legendy i tańce ludowe, a także odwiedzała miejsca o znaczeniu historycznym. Projekt ten okazał się niezwykle wartościowym doświadczeniem, które wzmocniło poczucie wspólnoty i przynależności do polskiej kultury.

KRAKÓW DLA NAJMŁODSZYCH – ODKRYWANIE POLSKI PRZEZ LEGENDY

Dla dzieci polonijnych z Polskiej Szkoły im. Marii Montessori w Livingston zorganizowano wycieczkę do Krakowa. Najmłodsi uczestnicy poznawali historię i tradycje miasta poprzez gry terenowe, zabawy edukacyjne i opowieści o Smoku Wawelskim.
Dzięki bezpośredniemu kontaktowi z polską kulturą dzieci mogły rozwijać znajomość języka, uczyć się współpracy w grupie i budować więź z rówieśnikami o podobnych korzeniach. Wyjazd przyniósł wiele radości i stał się impulsem do dalszego odkrywania polskiej tożsamości.

MAŁOPOLSKA – ŚLADAMI HISTORII I TRADYCJI

Uczniowie Polskiej Szkoły Sobotniej im. Św. Jana Kantego w Nottingham odwiedzili Małopolskę – Kraków, Wieliczkę, Oświęcim i Zakopane. Program wycieczki łączył edukację historyczną z poznawaniem dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego regionu.
Wizyta w byłym niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau była dla młodzieży poruszającą lekcją historii i refleksji nad wartością wolności. Z kolei pobyt w Zakopanem pozwolił im doświadczyć piękna polskich Tatr oraz góralskich tradycji.

ŚLADAMI MIKOŁAJA KOPERNIKA

Jednym z projektów tematycznych była podróż „Śladami Mikołaja Kopernika”, której celem było przybliżenie uczestnikom postaci wielkiego polskiego astronoma. Uczniowie Polskiej Szkoły Sobotniej w Belfaście im. Marii Skłodowskiej-Curie zwiedzili Toruń, Frombork oraz miejsca związane z życiem i działalnością Kopernika.
Młodzież mogła przekonać się, że polscy uczeni mieli i mają ogromny wpływ na światową naukę, a projekt ten pobudził kreatywność uczestników i zachęcił do dalszego pogłębiania wiedzy o historii Polski.

GDAŃSK, GDYNIA, SOPOT – POLSKA NOWOCZESNA I OTWARTA

Zwieńczeniem całego przedsięwzięcia była wycieczka na polskie wybrzeże. Uczestnicy z ECP-Edukacyjnego Centrum Polonijnego w Edynburgu odwiedzili Gdańsk, Gdynię i Sopot, poznając historię Solidarności, zabytki Starego Miasta i piękno Bałtyku.
Wyjazd miał również wymiar współczesny – młodzież zobaczyła Polskę jako kraj rozwinięty, nowoczesny i pełen możliwości. Dla wielu z nich była to inspiracja do częstszych wizyt w ojczyźnie, a nawet planowania przyszłości związanej z Polską.

WSPÓLNE DOŚWIADCZENIE – WSPÓLNA TOŻSAMOŚĆ

Projekt „Tożsamość narodowa młodzieży – wizyta w kraju pochodzenia (3)” pozwolił setkom młodych ludzi na nowo odkryć Polskę – jej historię, język i kulturę. Wyjazdy stworzyły przestrzeń do integracji, nauki i budowania więzi między młodzieżą polonijną, a ojczyzną ich przodków.
Dzięki wsparciu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, uczestnicy stali się ambasadorami polskości w swoich środowiskach za granicą, niosąc dalej wartości patriotyzmu, otwartości i szacunku dla wspólnego dziedzictwa.


Zadanie współfinansowane ze środków Kancelarii Senatu.






TŁUMACZENIE MASZYNOWE

TŁUMACZENIE DŁUŻSZYCH TEKSTÓW MOŻE POTRWAĆ CHWILĘ...