SWP

STOWARZYSZENIE "WSPÓLNOTA POLSKA"





2025-09-02 O POLSKIM SUKCESIE, ROLI POLONII I JEJ RELACJACH Z MACIERZĄ NA XXXIV FORUM EKONOMICZNYM W KARPACZU Polska

Forum Ekonomiczne w Karpaczu jest jednym z największych i najważniejszych wydarzeń gospodarczo-politycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. To miejsce, w którym od ponad trzydziestu lat spotykają się osoby o decydującym wpływie na losy Polski, Europy i Świata. Jednak przede wszystkim Forum jest platformą dla prowadzenia dialogu, który oparty na rzetelnej ocenie rzeczywistości, wyrażeniu oczekiwań i wysłuchania racji różnych stron zainteresowanych danym tematem, prowadzi do wypracowania wspólnego stanowiska, pomysłów na przyszłe współdziałanie. Temu też służył zorganizowany przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" (SWP) panel „Moda na Polskę 2.0. Jak skutecznie łączyć potencjały Polski i Polonii” który najprościej streścić można jako poszukiwanie sposobów na promocję polskich dokonań na świecie oraz synergii Polski ze środowiskami polonijnymi.

W Sali Europy Karpat dyskutowali Małgorzata Kwiatkowska, Prezes Rady Naczelnej Polonii Australijskiej (Australia), prof. Piotr Daniel Moncarz, consulting profesor na Uniwersytecie Stanforda, przewodniczący US-Polish Trade Council (USA), dr Łukasz Gołota, zastępca dyrektora Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Polska), Tadeusz Adam Pilat, Wiceprzewodniczący Rady Polonii Świata (Szwecja) oraz Robert Duchniewicz, mer Rejonu Wileńskiego (Litwa). Panel moderowała Zenona Bańkowska, Wiceprezes Stowarzyszenia Wspólnota Polska (Polska).

Z widowni wspierali rozmawiających m.in. Tomasz Różniak - Przewodniczący Zarządu Krajowego SWP, Maciej Kazienko - Sekretarz Generalny SWP oraz Sebastian Jaworowski - Członek Zarządu SWP.

Licznie przybyli uczestnicy Forum (miejsc siedzących brakowało) mieli możliwość wysłuchania o postrzeganiu gospodarczego i kulturowego sukcesu Polski na świecie. Ale nie tylko. Równie ważne było uzyskanie odpowiedź na pytania w jakim kierunku winna rozwijać się współpraca Polonii z macierzystym krajem, na czym polega współczesne podejście do edukacji kulturalnej, wymiany naukowej, relacji gospodarczych czy wreszcie sportu tak, aby było ono atrakcyjne nie tylko dla polskiej diaspory, ale również obywateli miejsc, w którym mieszkają na stałe nasi rodacy.

Polonii bezsprzecznie należy przyznać miano ambasadorów polskości, najbardziej naturalnych bo najlepiej zorientowanych w realiach poszczególnych regionów świata, w których żyją na co dzień. Doskonale wiedzą co może stanowić polski produkt eksportowy, jak zainteresować naszymi sprawami inne nacje, które aspekty naszej historii są bliskie i zrozumiałe oraz mogą budować naszą pozycję cywilizacyjną. I ten polonijny, nadal drzemiący potencjał należy mądrze i skutecznie wykorzystać.

PROF. PIOTR DANIEL MONCARZ,
CONSULTING PROFESOR NA UNIWERSYTECIE STANFORDA,
PRZEWODNICZĄCY US-POLISH TRADE COUNCIL (USA)

Relacje amerykańsko polskie są dzisiaj bardzo dobre. Polska stawiana jest jako przykład rozwoju, przedsiębiorczości, 20 ekonomia świata. Ale o każda relacje trzeba dbać, każdego dnia. W USA jest dużo polskich studentów. Niech przykładem będzie samoorganizowanie się, polskich studentów na uniwersytetach Stanford i Berkeley. Są dumni z Polski.

DR ŁUKASZ GOŁOTA,
ZASTĘPCA DYREKTORA NARODOWEJ AGENCJI WYMIANY AKADEMICKIEJ (POLSKA)

Polska jest bardzo modna. Nawa jest magnesem przyciągającym studentów na polskie uczelnie. Działa w tym zakresie Program stypendialny im. gen. Wł. Andersa. Ale ważne jest także program Polskie powroty dla naukowców z zagranicznych uczelni by wracali do polskich instytutów badawczych i szkół wyższych. Jak wyście to zrobili, 35 lat temu place w Polsce były na poziomie 20 dolarów miesięcznie. Obecnie to 2 tys. euro? To najczęściej zadawane pytanie Polska na świecie podczas spotkań z zagranicznymi uczelniami. Polska staje się 20 gospodarką świata. Jesteśmy inspiracją dla innych

MAŁGORZATA KWIATKOWSKA,
PREZES RADY NACZELNEJ POLONII AUSTRALIJSKIEJ (AUSTRALIA)

Oprócz gospodarki najważniejszymi atutami Polski są kultura, edukacja i sport. W promocji polskich osiągnięć może pomóc potencjał organizacji polonijnych, dobrze znających kraje swojego zamieszkania. Wykorzystujemy tysiące struktur polonijnych do budowania mostów krajem przodków a krajami zamieszkania.

TADEUSZ ADAM PILAT,
WICEPRZEWODNICZĄCY RADY POLONII ŚWIATA (SZWECJA)

Już dzisiaj większość lekarzy dla Szwecji uczy się w Polsce. Jest wielka moda na Polskę. Ale mody mijają i naszym zadaniem, zadaniem struktur polonijnych jest utrzymanie dobrego wizerunku Polski. Dlatego zadbajmy o partnerstwo między instytucjami, samorządami, uczelniami w kraju a organizacjami polonijnymi. Tutaj najlepszym przykładem jest działalność stowarzyszenia wspólnota polska. Musimy zadbać o modę na partnerstwo między Polską a Polonią rozsianą na całym świecie - podkreślił Pilat.

ROBERT DUCHNIEWICZ,
MER REJONU WILEŃSKIEGO (LITWA)

My na Litwie jesteśmy dumni z bycia Polakami. Sytuacja w każdym państwie jeżeli chodzi o Polonię i Polaków jest różna. Na Litwie ważne jest, że Polska postrzegana jest jako partner strategiczny. Nawiązując do możliwości współpracy najważniejsi są liderzy, także na poziomie lokalnym. Wspierajmy takie programy, które w młodym pokoleniu Polonii i Polaków poza granicami pozwolą na wyławianie pereł talentów organizacyjnych.

ZENKA BAŃKOWSKA,
WICEPREZES STOWARZYSZENIA "WSPÓLNOTA POLSKA" (POLSKA)

Obecnie po latach transformacji i rozwoju Polska postrzegana jest na świecie jako kraj sukcesu gospodarczego, także bezpieczny wewnętrznie. Moda na Polskę jest faktem i widzimy nowe obszary współpracy między polonia i macierzą. Jest nas 60 milionów, w kraju i poza granicami, to olbrzymi potencjał, konkretną siła. Podsumowując dyskusję można powiedzieć, że Polska stając się inspiracją dla innych krajów musi wykorzystać ten czas na wspólne z Polonią budowanie mostów. Wspierać istniejące i wdrażać nowe, innowacyjne programy wykorzystujące potencjał polskiej kultury, gospodarki i nauki.





Redakcja tekstu: Polonijna Agencja Informacyjna
zdjęcia: Stowarzyszenie "Wspólnota Polska"