RODZAJ PLACÓWKI:
Szkoła średnia z polskim językiem nauczania
LOGO PLACÓWKI
STRONA WWW
DZIAŁANIE I
TAK - Wsparcie merytoryczne i opieka szkoły polonijnej przez szkołę polską w oparciu o zasadę partnerstwa.
DZIAŁANIE II
TAK - Uzyskanie Certyfikatu Szkoła 6.0
DZIAŁANIE III
TAK - Realizacja partnerskich projektów edukacyjnych
1. Współpraca kadry pedagogicznej:
opracowanie wspólnych programów
opracowanie innowacji dydaktycznych
opracowanie materiałów dydaktycznych
doradztwo metodyczne
wymiana doświadczeń
wizyty studyjne (mobilność nauczycieli)
2. Podnoszenie kwalifikacji i doskonalenie umiejętności nauczycieli poprzez udział w formach doskonalenia organizowanych przez ODN SWP
kursy
szkolenia
staże metodyczne
zjazdy
3. Współpraca dzieci i młodzieży:
wymiana dzieci i młodzieży (mobilność uczniów)
konkursy
projekty edukacyjne
inicjatywy związane z celami programu
4. Aktywizacja lokalnego środowiska
inicjatywy edukacyjne włączające rodziców
warsztaty dla rodziców
KRÓTKI OPIS PLACÓWKI
specyfika, podejmowane działania, mocne strony, obszary do rozwoju
Historia szkoły bierze swój początek od 1992 roku, kiedy w mieście była otwarta pierwsza polska klasa, w której uczyło się 15 uczniów.
Po uzgodnieniu, opracowaniu i zatwierdzeniu projektu w 1998 roku rozpoczęto budowę szkoły. Oryginalny projekt budynku został wykonany przez instytut «Grodnograżdanprojekt» i architekta Ryszarda Kacyneli. To współczesny trzypiętrowy obiekt w centrum miasta z ciekawymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Budynek organicznie jest wpisany do nierównego ukształtowania terenu. Budynek szkoły jest połączony galerią z biblioteką i salą gimnastyczną.
Szkoła jest obliczona na 190 uczniów. W chwili obecnej w szkole kształci się 287 uczniów od 6 do 17 lat od 1 do 11 klasy.
W 2019/2020 roku szkolnym proces kształcenia w szkole realizuje 42 pracowników pedagogicznych. 40 pedagogów posiada wykształcenie wyższe, 5 z nich ukończyło studia w Polsce. Jako nauczyciel historii pracuje absolwentka szkoły z 2003 r., która posiada specjalność - nauczyciel historii i języka polskiego.
Oprócz dzieci z Wołkowyska, w szkole uczą się dzieci z 8(ośmiu) miejscowości rejonu wołkowyskiego. Zorganizowano dowożenie pięciu uczniów ze wsi autobusem Kuratorium Oświaty, trzynastu uczniów dojeżdża samodzielnie autobusami podmiejskimi. Bilety są opłacane z budżetu rejonowego.
Na podstawie zaświadczenia lekarskiego dla jednej uczennicy zorganizowano nauczanie domowe zgodnie z powszechnym programem wykształcenia średniego. Dla 24 uczniów została zorganizowana praca świetlicy (1 grupa). Wszyscy uczniowie klas 1-4 codziennie dostają bezpłatne gorące wyżywienie. Bezpłatne gorące wyżywienie mają również uczniowie z rodzin wielodzietnych, a także mieszkających na wsi.
Nauka od 1 do 11 klasy odbywa się w języku polskim ze wszystkich przedmiotów.
Szkoła posiada niezłą podstawę materialno-techniczną: 16 gabinetów do nauki, 2 pracownie języka angielskiego, pracownię informatyki, świetlicę, bibliotekę, salę gimnastyczną. Pracownie języka angielskiego, biologii i języka rosyjskiego zostały zwycięzcami rejonowego konkursu na lepszy gabinet.
Dla wszystkich pragnących uczyć się języka polskiego z rejonu i miasta, niezależnie od narodowości ich rodziców, zostały zorganizowane kursy płatne. W tym roku szkolnym są prowadzone zajęcia przygotowawcze do nauki w szkole z 30 dziećmi w wieku 5-6 lat. Korepetycje i zajęcia w małych grupach (do 5 osób) zostały zorganizowane dla 42 uczniów.
W celu spełnienia zapotrzebowań uczniów w szkole pracują kółka zainteresowań o różnej tematyce (zespół taneczny, teatr mody, chór, młodzi przewodnicy, wolontariusze). Oprócz tego w szkole są zorganizowane bezpłatne zajęcia fakultatywne z różnych przedmiotów. Uczniowie szkoły mają również możliwość uczęszczania na różnorodne zajęcia w szkołach sportowych i muzycznych znajdujących się w mieście.
Artyści szkoły - to niejednokrotni uczestnicy festiwalów, konkursów, przedsięwzięć na różnych poziomach.
Mamy dobre warunki do zajęć sportem i jako wynik od kilku lat nasza drużyna zajmuje czołowe miejsce w rocznej spartakiadzie wśród szkół powiatu wołkowyskiego.
Od momentu otwarcia szkoły mieliśmy 17 roczników absolwentów. Uczniowie naszej szkoły zostają studentami uczelni wyższych i kolegiów Republiki Białoruś i Republiki Polska.
Zaczynając od 2014/2015 roku szkoła została włączona w realizację republikańskich projektów innowacyjnych.
W ramach projektu innowacyjnego w szkole powstały i działają pokój muzealny o tematyce oświaty polskiej i muzeum lasu. W muzeum odbywają się wycieczki przeglądowe w języku rosyjskim, polskim, angielskim, wycieczki tematyczne, lekcje muzealne z biologii, geografii, godziny wychowawcze, dni otwarte dla rodziców, dla pracowników szkoły, dla ludzi w podeszłym wieku.
Terytorium szkoły wielokrotnie brało udział w obwodowych i republikańskich konkursach na lepsze zazielenianie i zostawało zwycięzcą.
Treść pracy wychowawczej w szkole jest realizowana poprzez bloki «Ja - obywatel», «Ja i moja rodzina», «Ja i moja szkoła», «Moje zdrowie - moja przyszłość ». W ramach tych bloków są organizowane różne spotkania, zawody i wieczory integracyjne, które pozwalają efektywnie wychowywać naszych uczniów.
Mimo «młodego wieku, szkoła ma pewne zwyczaje i tradycje: Andrzejki, Spotkania Wigilijne, Marzanna, Studniówka, Ślubowanie klas pierwszych, Dzień Babci i Dziadka, w których biorą udział nie tylko uczniowie, ale też ich rodzice, pedagodzy i dziadkowie, przedstawiciele władz miejscowych i przedstawiciele Konsulatu Generalnego RP w Grodnie.
Z dzisiejszych warunków wykształcenia wynikają następujące cele naszej szkoły:
1. Wykształcenie dla wykształcenia (absolwent szkoły powinien być wszechstronnie rozwinięty, umie zastosować wiedzę w praktyce, korzysta z doświadczeń minionych pokoleń, rozwija się i przynosi pożytek sobie i społeczeństwu).
2. Cel rozwijający (stworzenie warunków dla rozwoju osobowości uczniów zgodnie z ich możliwościami i zainteresowaniami).
3. Socjalizacji (pomoc w adaptacji społecznej uczniom poprzez współdziałanie z różnymi wartościami i tradycjami w warunkach istnienia różnych kultur, możliwości życia w zgodzie z samym sobą, ze światem i społeczeństwem).
4. Kulturologiczna (stworzenie warunków dla przybliżenia tradycji i zwyczajów kultury ojczystej, wychowanie norm moralnych i etycznych; kształtowanie pedagogicznej świadomości rodziców, jak uczestników procesu kształcenia, opartych na wielokulturowych podstawach przez współdziałanie z różnymi narodami i narodowościami).
5. Orientacja zawodowa (kształtowanie gotowości uczniów do świadomego wyboru zawodu, stworzenie warunków do aktualizacji przedsiębiorczości, inicjatywy, zapewnienie optymalnych warunków dla samodzielnego wyboru i podniesienia konkurencyjności na rynku pracy).
6. Polikulturalna. Nasza szkoła idealnie nadaje się do realizacji wychowania w świetle wielokulturowości i stworzenia środowiska wielokulturowego, ponieważ wśród uczniów i pedagogów jest obecny element wielonarodowościowy (Polacy, Białorusini, Rosjanie, Ukraińcy i in.). Cały proces nauki języków w szkole jest ukierunkowany na przygotowywanie uczniów do kontaktów międzyjęzykowych i międzykulturowych. Stosunki w szkole są tolerancyjne, sprzyjające kształtowaniu uczucia solidarności, porozumiewania się z przedstawicielami innych kultur, narodowości, wyznań religijnych i w konsekwencji pomagają integracyjnym procesom w społeczeństwie.
Te wszystkie cele można realizować tylko pracując razem: uczeń + pedagog + rodzic.
INFORMACJE O UCZNIACH
liczba uczniów, wiek uczniów, ilość klas
Liczba uczniów-287 w wieku od 6 do 17 lat w 16 klasach
OPIS DO ZDJĘĆ
Jeżeli jesteś zainteresowany/zainteresowana współpracą z tą szkołą
wyślij zgłoszenie korzystając z formularza "Deklaracji współpracy" - link dostępny poniżej (kliknij w czerwony klawisz)