Materiał Szkoły podstawowej nr 16 w Elblągu dla klas I i III Uczniowie przygotowali prezentacje w formie zdjęć, plakatów, notatek, mapek, itp. Poznali pojęcia - Polonia, emigracja. Podczas pracy zespołowej rysowali przedmioty, którymi chcieliby obdarować kolegów z Włoch. Przedstawili propozycje pytań dla dzieci mieszkających poza granicami Polski. W klasach przeprowadzono sondaż na temat emigracji.
W SP 16 w Elblągu dzieci z klas 1 – 3 wzięły udział w cyklu zajęć dotyczących Polonii i Polaków za granicą zorganizowanych przez swoich wychowawców. Dowiedziały się podczas nich co to jest Polonia i emigracja. Samodzielnie lub przy pomocy rodziców przygotowały prezentacje, plansze, plakaty dotyczące Polonii, np.: sławnych Polaków mieszkających poza granicami kraju, sposobów krzewienia kultury polskiej w obcym kraju, największych skupisk Polonii na świecie, sposobów utrzymywania więzi z krajem ojczystym. Następnie konstruowały pytania do wywiadu z przedstawicielami Polonii. Intrygowało je, np.: Jakim językiem posługują się na co dzień?, Czy zajmują się w wolnym czasie?, Ile czasu spędzają w szkole?, Jakie potrawy lubią najbardziej?, Co wiedzą o Polsce?, Dlaczego wyjechali za granicę?
Kolejnym zadaniem było narysowanie podarunków, jakie ofiarowałyby dzieciom z zaprzyjaźnionej szkoły polonijnej. Pomysłów miały wiele, niektóre bardzo zaskakujące. Narysowały między innymi statek na morzu z grupą dzieci symbolizujący przyjaźń. W trakcie zajęć uczniowie wykazali się dużą znajomością tematu dotyczącego życia Polonii, m.in. ze względu na to, iż wiele osób z ich najbliższego otoczenia wyjechało lub przebywa poza granicami kraju.
Podsumowaniem cyklu zajęć było przeprowadzenie sondażu mającego na celu poznanie opinii dzieci na temat życia na emigracji oraz w jaki sposób planują swoją przyszłość. Jako pozytywne aspekty życia poza granicami kraju najczęściej wymieniały: nauczenie się języków obcych, znalezienie lepiej płatnej pracy, rozwijanie swoich zainteresowań, lepsze życie, poznawanie tradycji, nowych potraw, zwiedzanie zabytków, nawiązanie nowych znajomości, przeżycie ciekawych przygód, jako ucieczka przed wojną. Widziały też negatywne strony emigracji, np.: tęsknota za krajem, rodziną, brak znajomości języka, samotność, nieznane otoczenie, brak przyjaciół, choroby, znalezienie pracy niezgodnej z wyuczonym zawodem, utrzymywanie dwóch domów (w Polsce i zagranicą).
W sondażu wzięły udział małe dzieci, dlatego też niektóre z nich nie potrafiły podjąć decyzji dotyczącej własnej przyszłości. Z sondażu wynika, że zdecydowana większość dzieci widzi swoją przyszłość w kraju. Pojawiły się te osoby, które planują swoje życie zarówno w Ojczyźnie, jak i poza jego granicami.
Okazało się, że temat Polonii jest dzieciom znany, bliski i bardzo ważny. Na co dzień nie mają okazji o tym rozmawiać, a nurtuje je wiele spraw dotyczących realiów życia we współczesnym świecie. Zajęcia i poruszane zagadnienia wyzwalały wiele emocji. Były możliwością uzyskania odpowiedzi na wiele nurtujących je pytań. Pozwoliły również na wymianę doświadczeń. Przygotowane przez dzieci prezentacje pokazały, że dobrym i mądrym Polakiem, wartościowym człowiekiem, który jest dumny ze swoich korzeni, można być nie tylko w Ojczyźnie, ale w każdym miejscu na świecie.
DO POBRANIA:
Scenariusz lekcji / MSWord
Emigracja / MSWord
Sporządziła:
Jolanta Kowalska