"Lato z Polską"

program dla dzieci i młodzieży
ze środowisk polskich i polonijnych
realizowany przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska"

23.08.2022 Lato z Polską w Ostródzie Stowarzyszenie "Wspólnota Polska"

Jesteśmy grupą z Ukrainy, która przyjechała do Polski, aby zdobyć większą wiedzę o historii i kulturze tego europejskiego kraju. Nigdy nie przypuszczaliśmy, że tak wiele jest podobieństw historycznych i różnic ekonomicznych między Polską a Ukrainą. Możliwość poznania Polski nie z opowieści, ale zobaczenie tego kraju na własne oczy jest okazją dość rzadko się trafiającą. Bardzo doceniamy pracę organizatorów, którzy przygotowali nasz pobyt wraz z bardzo bogatym programem. Dlatego, na znak wdzięczności ze strony uczniów, postanowiliśmy opisać nasze wrażenia z wyjazdu i przedstawić je w formie artykułu.

Zamieszkaliśmy w przytulnym miasteczku Ostróda

Warunki w hotelu były znakomite: noclegi w przytulnych pokojach, dużo wolnej przestrzeni i pokoje do pracy z psychologiem, omawianie planów, zajęcia taneczne, ćwiczenia na siłowni.

Jedzenie było całkiem smaczne i urozmaicone, bo w hotelu jest system samoobsługowy. Kucharze przygotowali dla nas również nietypowe dania, które nam smakowały.

Od razu zostaliśmy poinformowani o planie noclegowym, zapoznaliśmy się z programem i regulaminem hotelu. Wszystkie warunki zostały stworzone tak, abyśmy czuli się komfortowo. Obsługa hotelu była niesamowicie życzliwa, więc czuliśmy się jak w domu.

Pojechaliśmy do Malborka

To wspaniały, niesamowicie piękny i magiczny zamek, do którego chętnie będziemy wracać! Swoją drogą, choć powiedziano nam, że jest to największy zamek na świecie, jego masywne rozmiary mogliśmy zobaczyć dopiero po wjechaniu autobusem do Elbjörn. A niespodzianka była naprawdę spora!

Wróćmy jednak do wrażeń ze zwiedzania zamku. Przewodnik opowiedział nam wspaniałe historie, ciekawostki i tragiczne wydarzenia związane z tym miejscem. Niektóre fakty trochę nas zaskoczyły, ale wszystkie historie bardzo nam się spodobały. Czasami trudno było usłyszeć samego przewodnika, ponieważ mówił cicho, a ludzie wokół, na przykład inni przewodnicy, często robili dość dużo hałasu. Jednak zamek był naprawdę uroczy, więc miłośnicy fotografii z pewnością go docenili! A sama budowla pozostawiła wiele dobrych wspomnień z Polski.

Zrobiliśmy krótką wycieczkę do wsi Lubain

Odwiedziliśmy wspaniałego gospodarza, przytulny dom. Tam też spotkaliśmy „główną” panią, która przywitała nas wszystkich ciepłymi uściskami. Atmosfera była tam bardzo domowa, niektórzy czuli się jak w domu. Wiele rzeczy przypominało nam Ukrainę, nawet potrawy. A my przygotowaliśmy bajgle z jabłkami, varenyki z serem i dirunami. Wszystko okazało się bardzo smaczne, świetnie się tam bawiliśmy! Bardzo miło było również spotkać się i porozmawiać z odnoszącymi sukcesy paniami, które miały zaszczyt przygotowywać posiłki dla zagranicznych gości na polecenie samego Prezydenta RP!

Odwiedziliśmy Toruń

Toruń zainteresował nas swoją historią. To miasto ma ciekawe zamki, muzea i kościoły, które udało nam się zobaczyć. Mieliśmy również okazję zobaczyć miejsce urodzenia Mikołaja Kopernika, co nie mogło nas nie zainteresować. W małej piekarni zorganizowano dla nas zajęcia grupowe, gdzie wspaniała pani powiedziała nam, jak rzeźbić pierniki. Każdy samodzielnie wybrał wzór na swoje pierniczki i po kilku minutach były gotowe i zapakowane. Była to kolejna mała pamiątka z Torunia, która została wykonana własnymi rękami, co uczyniło ją bardziej wartościową. Wszyscy zapamiętali planetarium, w którym rozmawialiśmy na temat astronomii. Bardzo smakowały nam również posiłki, jakie jedliśmy w Toruniu.

Byliśmy w Olsztynie, stolicy województwa warmińsko-mazurskiego

Nie byliśmy tam długo, spacerowaliśmy po mieście z przewodnikiem, który opowiadał nam ciekawe historie o lokalnych zabytkach. Zwiedziliśmy także muzeum, które kiedyś było zamkiem. W zamku tym w różnych okresach mieszkali i pracowali biskupi warmińscy i Mikołaj Kopernik. To największy zespół muzealny w Olsztynie, który wśród swoich eksponatów ma wiele pamiątek, dokumentów, ikon, obrazów i rzeźb, które charakteryzują region. Muzeum posiada wystawę Kopernika. Słuchanie opowieści o lokalnych zabytkach było dość interesujące.

PAI PAI

Spędziliśmy cały dzień w «Trójmieście»

Gdy tylko dotarliśmy do Gdyni, od razu zauważyliśmy port, a niedaleko od niego muzeum, do którego się udaliśmy. To muzeum jest dość duże i dotyczy głównie tematyki morskiej oraz eksportu różnych towarów. Następnie udaliśmy się do statku-muzeum, gdzie mogliśmy zobaczyć i dowiedzieć się dokładnie, jak marynarze uczyli się i mieszkali na statku, co jedli i co robili.

Następnie zwiedziliśmy miasto Sopot, gdzie odwiedziliśmy najdłuższe drewniane molo morskie w Europie. Zaskoczył nas niezwykły budynek o nazwie „Krzywy Domek”, spacerowaliśmy po ulicach miasta i odwiedzaliśmy najbardziej zatłoczone miejsca tego miasta.

Gdańsk bardzo nam się spodobał, choć nie spędziliśmy zbyt wiele czasu w tym niesamowitym mieście. Wystarczył jeden niedługi spacer główną ulicą, aby zrozumieć, jak zaawansowane i bogate historycznie jest to miasto. Tłumy ludzi, muzyków, artystów, cosplayerów wypełniają tę ulicę. Zachwyciła nas gęsta zabudowa, niesamowita liczba uroczych kamieniczek przy ulicy, która o każdej porze tętni życiem.

Nie siedzieliśmy też bezczynnie w hotelu

Dzień po przyjeździe, po obiedzie, mieliśmy zajęcia taneczne. W ciągu dwóch godzin udało nam się nauczyć tańca i solidnie poćwiczyć.

Codziennie po kolacji spotykaliśmy się z Panią Marzeną, dzieliliśmy się wrażeniami z dnia i prowadziliśmy gry grupowe, w których każdy musiał pracować sam, aby zrozumieć, że nasza grupa powinna działać harmonijnie.

Współpracowaliśmy również z psychologiem - Panią Violą. Prowadziliśmy zarówno zajęcia grupowe, jak i indywidualne. Na zajęciach grupowych pracowaliśmy w parach lub małych grupach. Zajęcia były ciekawe: rysowaliśmy, wymyślaliśmy historie, wymyślaliśmy ciekawe i zabawne skecze.

PAI

Były to ciekawe i zabawne zajęcia, podczas których wszyscy dobrze się bawili.

Tak spędziliśmy nasze lato z Polską.

MISJA "LATA Z POLSKĄ"

Realizując "Lato z Polską" chcemy pobudzić zainteresowanie opinii publicznej, wzmocnić poczucie narodowej solidarności i współodpowiedzialności za najmłodsze pokolenie Rodaków żyjących poza granicami Polski. Czynimy to z przekonaniem, że świadczona pomoc i troska o tożsamość uczestników pobytów jest naszym wspólnym, moralnym i patriotycznym obowiązkiem. Dzieci poprzez kontakty z rówieśnikami z kraju, w naturalny sposób uczą się języka, nawiązują więzi pokoleniowe i poznają warunki życia we współczesnej Polsce.

Dofinansowano ze środków Budżetu Państwa
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

"Lato z Polską" 2022

LATO Z POLSKĄ - PRZEGLĄD WYDARZEŃ

PATRONAT MEDIALNY

Projekt finansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2023

Publikacja wyraża jedynie poglądy autora/ów i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów